”Jag kan inte byta – det finns inte plats”

NYHETER

Christoffer Grantelius, 35, i Stockholm vill byta till ett billigare abonnemang.

Men han kan inte. Bredbandsbolaget överlåter inte hans plats till ett annat bolag.

Foto: MATS STRAND
Sitter Fast Christoffer vill ha ett billigare bredband men kan inte byta leverantör.

–?Detta skapar en sned konkurrens. Jag kan inte byta leverantör för att få ned min kostnad, säger han.

Christoffer Grantelius har ett abonnemang hos Bredbandsbolaget. Det betalar han 399 kronor i månaden för. Han vill nu byta till ett billigare alternativ och sänka sin kostnad med 150 kronor.

Slut på platser

Men det billigare bolaget har slut på platser i närmaste telestation och därför tvingas Christoffer Grantelius ha kvar det dyrare abonnemanget hos Bredbandsbolaget.

Helt lönlöst

–?Post- och telestyrelsen har prisjämförelser för de olika bredbandsbolagen i syfte att minska konkurrensen. Men när man som kund inte kan välja bolag är det helt lönlöst.

–?Efterfrågan borde i?stället styra hur man fördelar platserna. De större och dyrare bolagen som till exempel Telia och Bredbandsbolaget ska inte ha de flesta platserna.

Christoffer Grantelius försöker nu ställa sig i kö hos en konkurrerande leverantör.

–?Men det går inte. Hade det varit lättare att byta leverantör hade jag gjort det för länge sedan, säger han.

Anders Haraldsson