Zappa, wappa, surfa, lyssna, läs

Aftonbladet snart i din tv - helt gratis

1 av 3 | Foto: malin bonde
aftonbladets ansikten Sofia Lundgren, Fredrik Birging och Jenny Modin är reportrar på Aftonbladets webb-tv. ”Vi ska göra en tv-kanal vi aldrig sett tidigare”, säger Fredrik Birging, som är en av 20 medarbetare på webb-tv.
NYHETER

Nu tar Aftonbladet nästa steg.

Före sommaren startar vi riktiga tv-sändningar.

-Det är en våt dröm att få vara med om det här, säger Fredrik Birging, programledare i webb-tv-kanalen aftonbladet.se.

Redan i dag kan man se tv från Aftonbladet Nya medier. Över 100000 personer gör det varje vecka.

I går fick Aftonbladet Storstads-tv regeringens tillstånd att sända i det digitala marknätet. Sändningarna kommer att vara okodade och gratis.

Satsar mycket pengar

-Det innebär att före sommaren kommer man att kunna se oss i den vanliga tv:n hemma, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör för aftonbladet.se.

I dag sänder Aftonbladets webb-tv fyra nyhetssändningar per dag. Webb-tv sänder också sport- och nöjesprogram. Hur programutbudet ska se ut i sommar och framöver är inte bestämt.

-Men man kan väl säga att vi ska göra en kvällstidning på tv, säger Carl Gyllfors, Aftonbladets vd.

Hittills har Aftonbladet satsat 25 miljoner kronor på webb-tv. Hur stor satsningen nu blir kan Carl Gyllfors inte säga:

-Nej, inte mer än att det ska bli en stor satsning. Att etablera en tv-kanal kostar mycket pengar.

Aftonbladet kommer att sända varje vardag. Helger sänder Axess tv kultur- och vetenskapsprogram på samma kanal.

Arbetsnamnet för Aftonbladets tv har varit Storstads-tv.

-Vi kommer i första hand att täcka de tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Hur framtiden sedan ser ut, det vet man inte, säger Carl Gyllfors.

Fredrik Birging, som tidigare har varit programledare på TV3, säger:

-Att vara med från början i en tv-satsning är otroligt spännande. Det är en våt dröm som går i uppfyllelse.

Anställer till tv-kanalen

I dag arbetar 20 personer på webb-tv.

-Vi kommer naturligtvis att behöva anställa fler för att kunna göra den här satsningen, säger Kalle Jungkvist.

Den 7 april kommer Aftonbladet att presentera mer detaljerade planer på hur satsningen ska se ut.

BBC sänder i svenska marknätet

Läs mer:

Tidigare:

Per-Iwar Sohlström