Det kan vara insiderjobb

Rånarna visste allt de behövde veta

NYHETER

Rånarna visste allt de behövde veta.

- Det är ingen okvalificerad gissning att de fått hjälp inifrån, säger Stefan Wikman på Securitas.

Jakten på eventuella läckor har redan börjat.

Foto: kamerapress
HÄR SLOG DE TILL Flygplatschef Hans Lippens och säkerhetschefen Dan Larsson pekar ut gate 19 där rånet begicks.

Av säkerhetsskäl är det bara en ytterst begränsad grupp människor som känner till när transporter innehåller mycket stora summor.

Var, när och hur pengar ska skickas bestäms dessutom i ett mycket sent skede.

Valde rätt grind

Men rånarna som slog till på Landvetter visste inte bara när pengarna skulle komma, de kände också till rutinerna vid omlastningen. De visste också vilken av de stängda grindarna som gick att köra igenom med bil.

- En liten del av våra grindar går av säkerhetsskäl att forcera, berättar flygplatsens säkerhetschef Dan Larsson. Vilka är hemligt. Men räddningsfordon måste snabbt kunna ta sig in på området vid exempelvis ett haveri.

Rånarna valde just en av dessa grindar, intill en kundparkering.

- De måste haft information inifrån, säger Dan Larsson.

De var informerade

Följande visste när pengarna skulle skickas med SAS-planet.

Säkerhetsfolk på Landvetter.

Securitas.

Leverantören i England.

Kunden i Sverige.

SAS Ground Services personal som lastar av planet.

SAS Cargo som har ansvaret för försändelsen under flygresan.

- Vår personal fanns ute vid planet när rånarna slog till, berättar SAS Cargos informationschef Ulrik H Marschal. De skulle kvittera värdeförsändelsen, men visste inte vad den innehöll.

Personalen mår bra

Själva avlastningen sköttes av personal från SAS Ground Service. Det var de som utsattes för själva rånet.

- De mår efter omständigheterna bra och har hörts av polisen hela eftermiddagen och kvällen, berättar Helena Thorsson på företaget.

Pelle Tagesson