Ni måste ta ansvar för era kunder

NYHETER
Foto: BJÖRN LINDAHL
Färsen är packad av Lithells. Men konsumenten hänvisas på förpackningen till Coop.

Jag blir så arg så jag storknar.

Hur tänkte Coop när de värderade sitt eget varumärke mot ett barn som äter glasbitar?

Eller när de bestämde sig för att tiga och hoppas på det bästa?

För jag vägrar att tro annat än att Coop känt till glasbitar, skruvar och stenar i sin köttfärs ända sedan i november.

Bevis 1: På Coops köttfärspaket står det så här: "Förpackat för Coop Sverige AB. Konsumentkontakt: 020-711010"

Telefonnnumret går till Coop.

Bevis 2: För att kunna spåra köttfärsen till Lithells krävs en smärre detektivundersökning. Först ska man veta att den lilla ovalen som finns tryckt på paketet står för en EU-godkänd anläggning. Sedan ska man veta var på Livsmedelsverkets snåriga hemsida man hittar listorna över anläggningarna, man ska veta under vilken typ av anläggning man ska leta och då - men först då - har man spårat köttfärsen till Lithells.

Slutsats: Varför i fridens namn skulle folk som just drabbats av chocken av glasbitar i sin köttfärssås börja detta Sherlock Holmes-jobb?

Naturligtvis ringer den drabbade till Coop.

Precis som Coop vill eftersom de instruerar sina leverantörer att inte ta emot klagomål utan hänvisa dem till kedjan.

Och här är då medaljens baksida när det gäller en egen vara:

När något obehagligt inträffar måste man stå för sin produkt och man måste ansvara för sina kunder.

Jag undrar om någon i Coops ledning tänkte på det eller bara såg de ökade vinstmarginalerna och kontrollen över leverantörerna när man införde egna märkesvaror?

Karin Ahlborg