– Det vore fel att flytta den som blir mobbad

Skolminister Ibrahim Baylan chattade om betyg, mobbning och nationella prov

NYHETER
Foto: andreas bardell
Ibrahim Baylan tror inte på speciella skolor för dem som blir mobbade.

   Ibrahim Baylan säger: Hej, nu är jag med!

skolpolisen säger: Tjena! Jag tycker man borde införa någon form av skolakuten, precis som det finns nannyakuten, till uppgift att hjälpa vilsna elever. Vad tycker du om det?

   Ibrahim Baylan säger: Det är viktigt att elever som behöver hjälp och stöd får det. Fler lärare och andra specialister i skolan gör att även elever som känner sig vilsna kan få hjälp.

oli säger: Hello ibra, varför är det ingen som bryr sig när jag skolkar från skolan? Varför bryr ingen sig att jag skiter i om jag får IG?

   Ibrahim Baylan säger: Det är fel om det är så. Förra veckan bestämde regeringen att om en elev inte kommer till skolan så ska skolan omedelbart ta kontakt med hemmet. Gäller förstås inte om man har giltiga skäl. Sen är det också viktigt att du själv funderar över hur du vill ha din framtid, ett IG drabbar ju dig värst.

Janne säger: Får lärare kalla sina elever för "odjur" och uppträda elakt i princip på varje lektion? Varför får dessa s.k lärare fortsätta att undervisa?

   Ibrahim Baylan säger: Nej, det är viktigt att man visar varandra ömsesidig respekt. 1 april kommer dessutom du som elev att omfattas av en ny antikränkningslag.

BlåiSjälen säger: Vad är det egentligen för fel på att ge ett betyg i ordning och beteende för att få ordning och reda?

   Ibrahim Baylan säger: Om det vore så enkelt så skulle vi naturligtvis redan ha gjort. Men de elever som framför allt strular till det har ju oftast inte särskilt bra betyg och skulle nog inte avskräcka av ett dåligt betyg till. Dessutom tycker jag att det blir en personlighetsbedömning som inte skulle funka.

Tindra säger: Hej varför kan man inte ha mera praktiska ämnen redan på högstadiet, många elever blir ju skoltrötta under åk 7-9 vilket sedan förstör för framtida studier. Finns det inte något annat sätt att mäta kunskap än med traditionella metoder

   Ibrahim Baylan säger: Utmaningen är ju att förändra skolsystemet så att elever inte tappar den lust som man ofta har när man börjar.

Angelica säger: Hejsan. Jag studerar på universitet och lever på mitt studiebidrag och studielån, vilket är väldigt lite om man ska jämföra med om jag skulle jobbat. Tycker inte du att bidraget borde höjas? Jag tror och tycker som många andra att stressen och oron bland svenska högskole/universitetsstuderande skulle minka. Vad tror och tycker du? Tack tack!

   Ibrahim Baylan säger: Det är klart att det vore bra om vi kunde förbättra ekonomin för studenterna. Vi har också nyligen förbättrat för studenter med barn som ju ofta kanske har den tuffaste situationen. Men när det gäller studiemedlen generellt så handlar det om en prioritering när vi har råd att göra det.

Palle säger: Hej, jag tycker att upplägget på studierna under gymnasietiden är alldeles för allmänt trots att man "specialiserat" sig på nåt när man väljer program och senare inriktning, vad tycker du om det?

   Ibrahim Baylan säger: Det varierar mellan olika program hur tidigt eller sent man specialiserar sig och vi har nyligen tagit beslut om att reformera hela gymnasieskolan så att vi kan öka elevernas valmöjligheter, stärka samarbetet med arbetsmarknaden samt skapa en ny lärlingsutbildning som valbart alt. efter nian.

Lelle säger: Något jag reagerat på både som lärare och elev är den omständigheten att det finns för stort godtycke i betygsättningen. Enligt min mening måste det finnas ett mycket större inslag av centrala prov som är lika för alla, annars blir ju betygen betydelselösa. Hur tänker egentligen regeringen i den här frågan?

   Ibrahim Baylan säger: Du sätter fingret på ett stort bekymmer med betygssättning, nämligen att det alltid finns subjektiva inslag som gör att likvärdigheten inte är bra. Nationella prov behövs för att kalibrera betygen, men även de har nackdelar. De mäter bara kunskapsnivån vid en viss tidpunkt, o kan vara orättvisa om man har en dålig dag eller en allmän svacka eller har varit sjuk.

FORZA-MILAN säger: Hej. Jag undrar varför man inte gör skolor för överviktiga och dom som blir mobbade?

   Ibrahim Baylan säger: Jag tror inte på sortering, dessutom tycker jag att det vore fel att flytta den som blir mobbad, utan vi måste sätta stopp för alla slags kränkningar där de uppstår.

Tindra säger: Varför förbjuder man inte mobiltelefoner i klassrummet? I vår skola finns "mobildagis" där man lämnar mobilerna. Varför är det OK att störa andra i klassrummet?

   Ibrahim Baylan säger: Det är inte ok! Hur man beter sig i ett klassrum är inte ens egen ensak, utan man måste ta hänsyn och respektera kamraternas rätt till studiero i klassrummet. Jag tycker att man som lärare i framtiden ska kunna omhänderta störande objekt som t ex mobiltelefoner.

jimmy säger: Hur vet jag att det är Ibahim Baylan som skriver och inte någon annan?

   Ibrahim Baylan säger: Ja, omöjligt att veta men jag skriver några ord på suryoyo. Fushon ba`}shlomo o jaomo basimo (Hejdå, o ha en bra dag). Tack för en bra chatt! Ibbe