”Målet är att bli nummer ett”

Eva Åhlfeldt-Bråhde, försäljningschef, efter att aftonbladet.se utsetts till årets näst bästa medium alla kategorier

NYHETER

Aftonbladet.se har utsetts till årets näst bästa medium alla kategorier och slog sig som enda nättidning in på topp fem-listan.

– Det är jätteroligt, säger Eva Åhlfeldt-Bråhde, försäljningschef på Aftonbladet Nya Medier.

Eva Åhlfeldt-Brådhe.

Utmärkelsen Årets bästa medium delas ut av Dagens Media, som genomfört en enkätundersökning bland 123 av de tyngsta medieköparna på mediebyråer, reklambyråer och bland slutkunderna.

Dagens Industri har prenumererat på förstaplatsen sedan 2002, men i år vann Svenska Dagbladet.

Aftonbladet.se tog i år klivet upp som tvåa efter fjolårets femteplats.

– Det är jätteroligt. Vi har bevisat att vi lyckats behålla en bra position även om trycket utifrån är jättestort. Det viktiga är att vi upplevs som spännande och snabbfotade, som en kvällstidning ska, säger Eva Åhlfeldt-Bråhde, försäljningschef på Aftonbladet Nya medier.

"Vi överraskar"

I kategorin Årets bästa medium vävs samtliga delkategorier samman.

Kategorierna är redaktionell kvalitet, status, kreativitet, preferens, samt säljavdelningens kvalitet.

Aftonbladet.se fick betyget 4,78 på den sjugradiga skalan.

Eva Åhlfeldt-Bråhde förklarar säljframgången.

– Styrkan är att vi jobbar nära redaktionen. Vi gör förväntade saker samtidigt som vi överraskar. Det måste vi fortsätta med. Nu stärker vi våra positioner både ur kommersiellt och redaktionellt perspektiv.

Aftonbladet.se är den nättidning som är överlägset störst.

Hur ska ni bli ännu bättre?

– Vi måste jobba ännu mer på sättet som vi jobbar nu, vara lyhörda och jobba efter marknaden. Vi ska bli bättre på att hitta nya starka partners, att nyttja och paketera alla nya kanaler som tv och mobil. Lyckas vi med det kommer vi att kunna göra underverk. Målet är såklart att vi ska bli nummer ett, säger Eva Åhlfeldt-Bråhde.

Läs mer

Johan Edling