Aftonbladet tog hem silverägget

”Sportjournalisten” Lars Timlin bäst i klassen

NYHETER

Aftonbladets reklamfilm om ”fotbollsreportern” som testar gräs tog medalj på den årliga reklamgalan.

Dessutom vann Aftonbladet pris för tipspromenaden i Stockholm.

- Det känns otroligt häftigt, säger marknadschefen Pontus Ogebjer.

”Sportjournalisten” Lars Timlin undersöker fotbollsplanen.

Filmen med den numera riksbekante ”fotbollsreportern” Lars Timlin vann ett silverägg på reklamförbundets gala i Konserthuset i Stockholm.

Timlin, spelad av Joakim Sikberg, drillas av en domare och testar olika gräsplättar som lagts på rad.

Till sist, efter att både ha luktat och glidtacklat på gräset, kommer han - förstås - fram till att det måste komma från Malmö stadion.

I en annan film får Timlin, med ögonbindel, inspektera olika fotbollsspelare. Lukten sviker honom inte - visst är det Håkan Mild.

Gjort bra filmer

- Vi har under de sista tre åren gjort flera bra filmer med Lars Timlin i spetsen. Men den här sticker ut för att den är extremt tydlig i att Aftonbladets journalister är kunniga, säger Pontus Ogebjer.

Tipspromenaden i Stockholm, som bestod av 307 unika frågor och blev 7,6 mil lång, var en lansering av Aftonbladets nya Stockholmssidor. Den belönades med ett diplom.

- Den var värd en bättre placering. Det var ett oväntat och ovanligt sätt att presentera en nya satsning, säger Ogebjer.

Hitta.se vann ett silverägg för radioreklamen "Polska gubbar."

Se den vinnande filmen

Fler priser till Aftonbladet

Hans Österman