Ett ögonblick, Fredrik Söderhielm, 30

NYHETER

...vars Non Smoking Generation har genomfört en kampanj mot bolaget Swedish Match.

Levande annonspelare.

”Grattis alla aktieägare! Aldrig förr har så många unga pojkar och flickor börjat snusa”, är ett av budskapen.

– Vi är framför allt emot deras sätt att locka in nya unga snusare. De designar dosor, smaksätter och skapar en imagebild av att snus är för självsäkra personer. Det är oetiskt att ett bolag ska tjäna pengar på att andra faller in i ett beroende.

På en pall framför en av era annonser i stan har ni satt en flicka. Vem är det och varför?

– Hon är 14 år och illustrerar bilden av nya Swedish Match-kunder, unga tjejer. På 8–10 år är det en 300 procentig ökning av snusare i den här gruppen.

Är det inte upp till var och en att välja?

– Det är en fri vilja för myndiga personer. Men det är särskilt allvarligt att unga fastnar i ett beroende.

Har du själv snusat eller rökt?

– Jag har testat att röka men aldrig varit en rökare.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?

– Sol.

Jonas Andersson