Nya lyxåket – lyfter höjdarna

Foto: gustav MÅRTENSSON
flyger högt Alt fler väljer helikoptern framför Porschen. Svante Lidén, flygande reporter, testar en höglyftande trend.
NYHETER

LUFTRUMMET

Det finns såna som reser med stil.

Såna som jag till exempel.

Och så har vi fåntrattarna där nere på marken med sina fjolliga stadsjeepar.

Foto: gustav MÅRTENSSON
Den här modellen har höjdrekord och kan landa på Mount Everest.

För män och kvinnor som kommit upp sig är det bara helikopter som gäller.

Allt annat är självbedrägeri.

Efterfrågan på helikoptrar ökar överallt. Indier, kineser och ryssar köper alla de kan komma över.

Bara i São Paulo i Brasilien finns 550 privathelikoptrar. På Irland fanns det 20 stycken för några år sedan. Nu finns det 200.

I Sverige finns nu 180 – och kötiden för att köpa en är två år.

Vi kliver in och drar i väg mot Utö långt ute i Stockholms skärgård. Höjden är ett par hundra meter, men med just den här modellen skulle vi kunna flyga mycket högre – den har landat på Mount Everest och håller höjdrekordet med 13?000 meter.

Piloten Mattias Larsson håller utkik efter mås.

–?Jag smällde en på 500 meter över Göteborg. Men de brukar flytta på sig. Då är det värre med rovfåglarna som vill markera reviret.

Det gör de bara en gång.

16 minuter efter starten från Årstafältet landar vi på Utö. Då har vi ändå hunnit med lite sightseeing.

Jag tänker köpa en Utölimpa, men bageriet är stängt.

Fast har man helikopter är det ju bara att dra vidare. Till ? varför inte Mariefred? Det var ju ett tag sedan.

Habegär

Vi tuffar på i lagom takt, 260 knyck, och det tar 22 minuter innan vi landar på gräsplanen framför Gripsholms slott.

Med bil skulle det ha tagit en halv dag att ta sig hit.

Vi stöter ihop med Michael Savbäck, Eurocopters generalagent i Sverige.

Han ser habegäret i mina ögon och är inte omöjlig att ha att göra med.

–?En sån där kan bli din för 13 miljoner, säger han och pekar på Mattias maskin.

–?10 procent i handpenning räcker.

Sedan behöver jag bara vänta ett par år för att få min maskin. Och skulle jag ändra mig så kan jag sälja den med en miljon eller två i vinst.

–?Helikoptrar har ett enormt andrahandsvärde.

–?Det anses fortfarande lite jante att komma i egen helikopter, säger Savbäck.

–?Men den som kommer med helikopter i USA eller i Ryssland är kung, en person man vill göra affärer med.

Vi sveper in över Stockholm frampå eftermiddagen. Bilköerna står stilla där nere. Men vi kommer fram – och slipper trängselskatten.

Så får du certifikat

Svante Lidén

ARTIKELN HANDLAR OM