Livsstil i Nitty Gritty-skepnad

1 av 3
Männen bakom - Hugo Bergström och Peter Åsbrink. Foto: Patrik Pagréus
NYHETER

Intresset för Nitty Gritty har stigit och dalat under åren. I dag går det bättre än någonsin, med tre nya butiker som öppnar till hösten. Vi har träffat Peter Åsbrink, som varit med från början.

I den ljusa lokalen på Krukmakargatan, tidigare kallad Fabriken (då med säte för bland annat klubben Bomben) virvlar det runt välklädda människor, några i hatt, några glada i hatten. Det är pressdag för conceptbutiken Nitty Gritty och vi som släntrar in genom dörren får genast ett pressmeddelande i handen och bubblor i strupen.

Det finns en, eller snarare flera, anledningar till baluns - i höst öppnar Nitty Gritty ytterligare tre butiker, som alla kommer att rymmas i den stora multibrandbutiken på Krukmakargatan. Två av dessa är namn vi redan känner från Nitty Gritty Stockholm - de internationellt etablerade, renodlade varumärkesbutikerna Carhartt (amerikansk streetwear) och A.P.C (franska Atelier de Production et Creation), vilka nu slits loss och föräras egna väggar i sällskap av en i skrivande stund hemlig butik. Dessutom förbättras Nitty Gritty Stockholms damavdelning medan damskor smygs in på hyllorna i Shoes by Nitty Gritty – något vi välkomnar med öppna famnar, vi som irrat runt på måfå mellan plagg pch pjux och följt efter främmande män i hopp om att folk ska tro att vi är där för att hjälpa våra pojkvänner.

EGET HUSBAND

Lite längre fram mot en tapetmönstrad vägg i ljusblått och svart (butikens färger för våren) spelar nu husbandet, duon Trummor & Orgel, den musik de har samlat på sin klenod – Nitty Grittys första skivsläpp i samarbete med Cosmos studios. Soundet har beskrivits som Hansson & Carlsson-inspirerad orgeljazz – vilket känns rättvist och helt passande en av kläder möblerad cocktaillounge som denna.

Peter Åsbrink, Nitty Grittys grundare, möter upp vid ett bord belamrat med delikatesser från butikens mathörna – Nitty Gritty Café.

- Så långt från ciabatta man kan komma, säger han och slår ut med handen över bordet.

- Bakverk är Magnus Karlssons specialitet. Det är han som driver caféet.

MR NITTY GRITTY

Peter Åsbrink är</> Mr Nitty Gritty. Sedan starten för femton år sedan har han sett folk komma och gå och märken och koncept överleva varandra.

- Allting började i en källare på Tyska brinken i Gamla Stan. På den tiden var Nitty Gritty en frizon för människor som tillhörde en viss subkultur. Som modsarna. Och vi hade trogna anhängare i bland andra Andres Lokko och Kristian Luuk, vars ord vägde tungt.

GLANSDAGAR

Ryktet om Nitty Gritty spred sig. Efter en flytt till Stora Nygatan höjdes temperaturen ytterligare en grad. Och butiken hade redan hunnit bli en nött punkt på Stockholms shoppingkarta. Glansdagarna kan dateras till 1995, varefter man höll nivån fram till 1998.

- Sedan började vi tappa fokus. Och 2001 dog gamla Nitty Gritty.

Peter Åsbrink låter inte nostalgisk för ett ögonblick. Han berättar att han ett år senare sprang in i Hugo Bergström (med ett förflutet som bland annat inköpare för Solo och NK Herr i Stockholm), varefter de två började samarbeta. I dag är Peter Åsbrink VD för företaget medan Hugo Bergström driver butikerna och titulerar sig Creative Director.

- Och jag hade aldrig fortsatt, startat om igen, om jag inte hade träffat Hugo.

I dag består företaget således av multibrandbutiken Nitty Gritty Stockholm, Shoes by Nitty Gritty i den anrika Birger Jarls passagen och den exklusiva outletbutiken Needy Greedy, vägg i vägg med multibrandbutiken och en ringning på väggklockan bort från Krukmakargatan. Utbudet är en mix av handplockade underverk, som personalen uppmärksammat på svensk mark eller förälskat sig i under spaningsresor till utlandet.

- Redan efter ett och halvt år gick det bra. Sedan gick det ännu bättre och i dag går det strålande bra. Här har vi lyckats skapa ett skönt ställe att hänga på. Kommer man hit kan man göra allt. Köpa böcker, dvd-filmer, äta, klippa sig, handla kläder och gå på vernissage.

Vad vill ni ge era kunder?

- En hemtrevlig känsla. Du kanske inte köper något plagg utan hamnar i cafédelen för att ta en kaffe. Du ska helt enkelt tycka om att komma hit och hälsa på.

- Alla småbutiker dras med samma problem – folk som kommer in känner sig uttittade. Det fick inte hända här. Och det lyckades vi också undvika.

GRANNE MED SNUTEN

Systembolaget, snuten, zinken och Söders bönder. Kanhända inga grannar värdiga Madison Avenue i New York eller Champs Elysées i Paris. Men Nitty Gritty spar inte på krutet i sitt pressmeddelande: ”Det är bara att konstatera: Knivsöder har fått sin egen Ledbury road, Rue de Fleurus eller Mercer Street.” Vilket säkert kort vilar framgångssagan på, egentligen?

- Återigen, på vår bredd. Vi har hela skalan, från Carhartt till Prada. Vi mixar allting. Med våra tusen kvadratmeter vågar jag påstå att vi just nu är en av de bästa och största livsstilsbutikerna i världen, säger Peter Åsbrink.

I nivå med pampiga Colette i Paris eller Pradas flaggskeppsbutiker i New York och Tokyo?

- Ja, på grund av den bredd vi har som skandinavisk butik. Folk från hela Europa kommer hit och tittar. Det kan man kalla destinationsshopping på hög nivå.

Ida Lithell

Allt om Stockholm

Peter Åsbrink om:

Kan vara läge att vila mellan varven i den stora butiken. Foto: Nitty Gritty

Nitty Grittys smultronställen i Stockholm