Gapet ökar till konkurrenterna

Aftonbladets vd: April månad ser bra ut upplagemässigt

NYHETER

Aftonbladet ökar avståndet till konkurrenterna. Gapet till Expressen/GT/KvP växte med 3 000 exemplar i förhållande till föregående kvartal.

- April månad ser bra ut upplagemässigt, säger Carl Gyllfors, vd Aftonbladet Hierta AB. Prognosen visar att vi hamnar på ungefär samma nivå som i fjol.

Aftonbladetkoncernens rörelseresultat för första kvartalet 2006 uppgår till 73 miljoner kronor (65 miljoner kronor).

Koncernen omsatte 597 miljoner kronor under kvartalet (564 miljoner kronor).

Kvartalsresultatet belastas med cirka 15 miljoner för utvecklingskostnader i samband med satsningar inom främst Hitta.se och TV-verksamheten.

- Det känns bra att leverera ett så bra resultat för första kvartalet, trots att vi har en vikande upplaga för papperstidningen, säger Carl Gyllfors. Upplagan under perioden möter en mycket stark försäljning från

i fjol, beroende på stora nyhetshändelser som Tsunamikatastrofen, orkanen Gudrun och kidnappningen av Sibadirektören Fabian Bengtsson.

Tv-satsningen igång

Aftonbladets TV-kanal börjar sina provsändningar i månadsskiftet maj-juni och kommer då att ha sin innehållsbas från Aftonbladets webb-TV. Till hösten kommer kanalens tablå att utvecklas successivt.

TV-verksamheten kommer att bolagiseras i två bolag, ett digital-TV-bolag och ett produktionsbolag.

- Vi ser satsningen an med stor tillförsikt, säger Carl Gyllfors. Att vi är framgångsrika på tidningsutgivning och på internet innebär inte att vi också kan television. Därför rekryterar vi nu ett antal nyamedarbetare med TV-kompetens. Vi söker bl a VD:ar till de två TV-bolagen. Vårt mål är att det traditionella TV-mediet på sikt blir ytterligare ett ekonomiskt ben för koncernen, säger Carl Gyllfors.

Aftonbladet