Rakt upp för Aftonbladet

Mediehuset går med rekordvinst

NYHETER

Årets första kvartal är det bästa i Aftonbladets historia.

Koncernen gjorde vinst på 73 miljoner kronor – trots att 15 miljoner plöjdes ner i nya satsningar.

Foto: björn lindahl
Historiskt resultat Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin och vd Carl Gyllfors kan glädjas.

Aftonbladets vd Carl Gyllfors och chefredaktör Anders Gerdin har all anledning att jubla.

Första kvartalet 2006 genererade mediehuset Aftonbladet en vinst på 73 miljoner kronor. Det är åtta miljoner mer än samma period förra året.

– Samtliga delar av Aftonbladetkoncernen går bra samtidigt och vi lyckas bättre än våra konkurrenter. Det är förklaringen, säger Carl Gyllfors.

Gapet ökar

Främsta kassakon för Aftonbladet är fortfarande papperstidningen. Upplagan minskade visserligen något under kvartal ett – främst till följd av tsunamin, orkanen Gudrun och andra stora nyhetshändelser under samma period förra året.

Men gapet till Expressen ökade med 3?000 exemplar jämfört med sista kvartalet 2005.

– Jag vill särskilt lyfta fram att gapet ökar. Min bild är att vi har lyckats hålla ett relativt högt tempo i små förbättringar av produktionen, säger Carl Gyllfors.

Särskilt stolt är han över Aftonbladets bevakning av Hagamannen.

– Expressen valde en annan linje, men vi har totalt sett ökat gapet under den här perioden.

Rekordvinsten kunde ha blivit ännu större. Resultatet tyngs av satsningar på hitta.se och Aftonbladets nya tv-kanal för 15 miljoner kronor.

Startar tv-kanal

– Tv-kanalen börjar sända i månadsskiftet maj/juni. Till en början kommer materialet från webb-tv att utgöra basen, men till hösten kommer en mer fullödig tablå, säger Carl Gyllfors.

Aftonbladets tv-kanal kan ses via bland annat Boxer.

– Förhandlingar pågår med distributörerna, säger Carl Gyllfors.

Hans Österman