Stöd vår kampanj för Rädda Barnen

ett sms räcker Aftonbladet går i dag samman med TV 4 för att öka trycket i kampanjen för Rädda Barnen. ”Medkänslan vi känner för Bobby måste få bli till något konkret”, skriver Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin.
NYHETER

Aldrig mera Bobby.

Bobby har blivit en symbol för de utsatta barn som ingen ser. Hans grymma öde väcker känslor som är svåra att hantera. Ur förtvivlan väcks frågor där vi famlar efter svar:

Hur kan en mamma göra så?

Varför såg ingen vad som hände?

Jag vill säga att det aldrig mer får ske. Jag är trebarnspappa och har det senaste året blivit morfar två gånger. Kanske vi som lever nära barn känner en ännu större vrede över våld mot barn. Kanske är det därför jag vill säga att aldrig mer ska ett försvarslöst barn få plågas till döds av dem vars uppgift det är att värna och beskydda.

Kan vi uppnå det? Nej, kanske inte. Men den ondska eller sjuka som tog Bobbys liv ska inte få stå oemotsagd för att vi inte orkar.

För vi kan göra skillnad. Vi kan till exempel göra allt för att stödja de goda krafter som arbetar för att ge utsatta barn skydd. De som vill öppna våra ögon.

Rädda Barnen är den organisation i Sverige som längst och mest målmedvetet arbetat för att hjälpa barn som Bobby innan katastrofen är ett faktum.

I snart två veckor har Aftonbladet i serien ”Barnen vi inte ser” skildrat samhällets oförmåga att skydda barn som hotas till livet av föräldrar som inte förtjänar att få kallas mamma eller pappa. Vi har gjort det för att det i sig är viktig journalistik, men också för att det är journalistik med en avsikt: att stödja Rädda Barnen.

I dag går Aftonbladet ihop med TV 4 för att öka trycket i vår kampanj för Rädda Barnen. Tillsammans vill vi vända avskyn och vanmakten vi känner inför de krafter som tog Bobbys liv till något konstruktivt.

Medkänslan vi känner för pojken Bobby måste få bli till något konkret som kan hjälpa andra barn som haft oturen att födas av fel föräldrar.

Därför ber jag dig: Stöd vår och

TV 4:s kampanj för Rädda Barnen.

Så gör du för att hjälpa

Läs mer:

Anders Gerdin, Aftonbladets chefredaktör