Smal och snygg – snabbt

Så fixar du formen till semestern

NYHETER

Åtta veckor kvar till semestern - och hög tid att få kroppen i form.

Lugn, bara lugn.

Aftonbladet har programmet som ger dig platt mage till badsäsongen.

Foto: SARA RINGSTRÖM
FRISK, STARK OCH SNYGG Ännu hinner du komma i toppform till semestern.

Passa på att ta chansen att komma i form och fixa figuren inför strandlivet.

Ännu finns det tid, genom att äta gott - men rätt och regelbundet göra några tuffa övningar som stärker magmusklerna.

Och sist, men inte minst, komma i gång och motionera. Då kan du både gå ner i vikt och må bättre inför semestern. Plattare mage är en bonus du får på köpet.

Bästa magträningen

Petra Thorén, motionscoach på Viktklubb.se, har tagit fram ett motionsprogram för nybörjare och fyra övningar som stärker magmusklerna.

- För att få en plattare, starkare mage är det en kombination av konditionsträning och styrketräning för magen som krävs. Med styrketräningen stärker du magens muskulatur, men för att förbränna fettet måste du också konditionsträna, säger Petra Thorén.

Magövningarna kan du utföra inne på vardagsrumsgolvet - eller ute på gräsmattan.

- Värm gärna upp fem minuter med hopprep eller en rask promenad. Känns det ovant, gör så mycket du orkar.

Ut och lek!

Glöm inte heller vardagsmotionen - den ger mer än du tror, påpekar Petra Thorén.

- Promenera så mycket du kan, lek med barnen i trädgården och spela fotboll - det är bara bonus.

Menyförslagen från Viktklubb.se baseras på ett kaloriintag om 1 300 till 1 700 kalorier om dagen, män kan äta något mer.

- Med det kaloriintaget brukar våra medlemmar gå ner mellan ett halvt och ett kilo i veckan, säger Josefine Jonasson, dietist på överviktsenheten på Karolinska Universitetssjukhuset och Viktklubb.se.

Kerstin Nilsson