Ingen fåraktig idé

1 av 2 | Foto: nikolai jakobsen
LEVANDE REKLAMPELARE "Den här typen av reklam skulle passa utmärkt på svenska renar", säger Josef Mazereeun, vd för Lease-a-Sheep. Han vill mjölka annonsörer på reklampengar för alla möjliga djur som betar utmed Europas vägar.
NYHETER

SKARSTERLAND

De här fåren är betande reklampelare.

Ett företag betalar bönderna för att annonsera på djuren utmed motorvägarna i Holland.

- Snart börjar vi med reklamkossor också, säger Josef Mazereeun, grundare av "Lease-a-Sheep".

Affärsidén har satt starka känslor i svall i Skarsterland i västra Holland.

- Först tyckte jag att det var roligt. Men sedan insåg jag att vi måste stoppa detta. Börjar man med får kan man lika gärna fortsätta med kor och hästar, sa Bert Kuiper, borgmästare i Skarsterland nyligen till New York Times.

Idén sprider sig

I Skarsterland lyckades borgmästaren stoppa den fåraktiga reklamen. Bert Kuiper motiverade förbudet med att reklampelare utmed vägarna i hans kommun inte är tillåtna. Men reklamidén sprider sig nu till andra holländska hagar. Fåren har blivit omskrivna från Tokyo till New York - och bönderna får närmare 200 kronor per får och månad.

"Tack borgmästaren!" står det nu på fåren i Skarsterland.

Inte alltid uppskattat

Alla uppskattar inte att se djuren gå bet på sin rörelsefrihet i tjocka och varma reklamvästar:

- Låt säga att 25 procent av holländarna är emot. Men du kan inte vara vän med alla, säger Michel Naegel, den förste annonsören - ett hotellbokningsföretag.

- I går fick jag beställning på 5000 reklamvästar till England, säger Josef Mazereeun, vd på den fåraktiga reklamfirman Lease-a-Sheep.

Magnus Falkehed