Mobilfria zoner införs i t-banan

Slutpratat på tunnelbana och bussar

SL vill införa mobilfria zoner i tunnelbanan och på bussarna.
NYHETER

Från den 21 augusti införs mobilfria zoner i tunnelbanan, på bussar och pendeltåg i Stockholm.

Men den som tjuvringer riskerar inget straff.

– Patetiskt, säger folkpartiets Maria Wallhager om förslaget.

Storstockholms Lokaltrafik inför mobiltelefonfria zoner. Under tisdagen beslutade SL:s styrelse att man ska upprätta speciella zoner i tunnelbanan, på bussar, spårvagnar, och pendeltåg med start den 21 augusti.

I dessa blir det förbjudet att ens ha mobiltelefonen påslagen.

– Vi har fått önskemål från många håll om det här. Dels eftersom många uppfattar mobilpratandet som störande och dessutom av hälsoskäl för personer som påverkas negativt av mobiltelefoner, säger Anna Kettner (s), ordförande i SL:s styrelse.

Hon är en av dem som varit med om att arbeta fram förslaget och är övertygad om att en betydande del av SL:s resenärer kommer att utnyttja de mobilfria zonerna.

– Se på SJ, som är ett kommersiellt bolag. De har gjort bedömningen att det finns så stort underlag att de marknadsför detta starkt, säger hon.

Det kommer dock inte skickas ut några kontrollanter som ser till att förbudet efterlevs. Inga straff väntar heller dem som trotsar förbudet.

– Jag tror att det kommer att respekteras på samma sätt som att vi står på höger sida i tunnelbanan för att släppa fram varandra, tror Anna Kettner.

Oenighet bland politikerna

Det är miljöpartiet, socialdemokraterna och vänsterpartiet som drivit frågan om de mobilfria zonerna i kollektivtrafiken. De har anfört elöverkänslighet hos resenärer som ett argument för mobilförbud. Ett annat argument är att många upplever mobilpratet som störande.

Den borgerliga oppositionen är emot de nya reglerna. Som argument anförs främst kostnaden på en halv miljon för att uppmärksamma resenärerna på "nalle-bannlysningen".

– SL har för lite pengar och vi ska fokusera på att få en bra trafik. Inte sådana här pseudobeslut, säger Maria Wallhager oppositionslandstingsråd (fp), med trafikfrågor som ansvarsområde.

Wallhager tror heller inte att bestämmelsen kommer att efterföljas.

- Och att säga sig värna om elallergiker är patetiskt. Att ta bort mobiltelefoner i ett tåg som närmast består av elledningar känns som ett skämt, menar hon.

Vill du skriva en artikel?

Hur får vi en kollektivtrafik som passar alla? Har du tankar och idéer kring det?

Lars Nylander