Under fransk flagg i Stockholm

NYHETER

Förra året kunde du inte missa The Sound of New York - sällan har en fest promotats hårdare i Stockholm.

I år riktar arrangörerna, bland dem Hanna Ostrowski och Ricardo Gonzalez, blicken mot den franska huvudstaden. Vi högg tag i Ricardo Gonzalez mitt i lugnet före stormen för att redo ut begreppen.

Ricardo Gonzalez ser till att vi känner oss franska för en kväll.

Hur var responsen på förra årets fest?

- Sjukt bra! Det märkes att det var länge sedan det arrangerades en riktigt stor fest för klubbmusik.

Ni kör stenhårt på att ni är en dansklubbsfestival.

- Absolut. Tanken är att vi ska vara en mindre variant av Lollipop. Det bästa är att man slipper leran om man kommer till oss. Det är många som arrangerar klubbar och fester i Stockholm, men det är bara några få som fokuserar på hela konceptet med inredning, bra och högt ljud.

Hur högt och bra ljud blir det hos er?

- Man brukar säga att dB (en drum'n'bass-klubb i Stockholm, red.anm) har Stockholms bästa och högsta ljud. Vi ska slå deras ljud med hästlängder.

Förra året var det hiphopgolvet välbesökt. Är det lika delar electro, house och hiphop i år?

- Inte riktigt. I år ligger tonvikten på house och electro. Det är mycket bra hiphop som kommer från Paris men det vi tänker på först är house - tänk gayscenen i slutet av 80-talet á la Grace Jones och framåt.

Varför valde ni Paris som tema för årets fest?

- Vi funderade lite på varmare städer, det hade ju onekligen varit schyst att åka ner på research! Men sen kollade vi vad vi själva lyssnade på och eftersom Hanna lyssnar mycket på Tiger Sushi och jag på artister som ligger på F-Communication, exempelvis Laurent Garnier, föll det sig naturligt att välja Paris.

Tiger Sushi har fått en stor och trogen publik i Sverige.

- Kanske för att Joakim är halvsvensk. Sen tycker jag att musiken passar oss svenskar.

På vilket sätt?

- Den påminner om det som produceras i Sverige, lite Hundarna Från Söder och det soundet.

Ni skeppar över ett helt lass franska artister, bland annat den gamla housekatten Alex Kid.

- Alex tar med sig ett rätt snällt och väldigt bögigt houseset. Jag lovar att det blir en asskön start på kvällen. Avslutar kvällen gör The Youngsters, ett band som har riktigt bra liveset. De är sjukt energiska, leker med instrumenten och skapar värsta technofesten. För alla hiphopare har vi valt en grupp som heter TTC som ligger på mitt favoritbolag, Big Dada. De gör inte traditionell hiphop utan ligger i gränsen mellan electro och hiphop. Sen visar vi så klart upp svenska dj:er också, bland annat Elin Alvemark, Michael Elmenbeck och dj Salla från The Latin Kings.

Ni gästas också av Maxence Cyrin som spelar technoklassiker på flygel. Låter galet!

- Ja, det ska man absolut inte missa. Han kör allt från Window Licker av Aphex Twein till houseklassiker.

Kommer du spela själv?

- Om jag hinner. Det brukar bli rätt tight om tid. Och för den delen brukar Salla knuffa ut mig från dj-båset - han tycker att jag spelar för mellow, haha.

Er samarbetspartner Metro är en världsomspännande tidning. Är tanken att festen också ska exporteras utomlands?

- Ja, tanken är att köra festen över hela världen där Metro ges ut. Men du vet hur det är med stora företag - det tar tid. 2007 siktar vi på att köra i andra städer. Det har gjorts ett The Sound of New York i Lissabon med tre hundra specialinbjudna gäster. Det gick galet bra.

Fortsätt läsa om The Sound Of Paris här

Lovisa Madås

Allt om Stockholm