Aftonbladet gör rekordvinst på över 100 miljoner

NYHETER

- Trots att vi satsat över 100 miljoner kronor i nystartade verksamheter lyckas vi göra ett ännu bättre rörelseresultat än rekordåret i fjol. Det känns naturligtvis fantastiskt roligt, kommenterar Aftonbladetkoncernens VD Carl Gyllfors.

Foto: Björn Lindahl
Aftonbladets VD Carl Gyllfors.

Som ett tungt vägande skäl till rekordresultatet anger Gyllfors de starkt förbättrade marginalerna inom Nya Medier områden samt prishöjningen av huvudtidningen som genomfördes i juni 2006.

- Dessutom går våra bolag inom Aftonbladet Tillväxtmedier fantastiskt bra. Blocket och Byt Bil gör rekordresultat, Hitta och Teleadress gör ett starkt år och visar stor potential för framtida positiva bidrag till koncernen.

Trots att upplagan minskat något under 2006 är alltjämt intäkterna från tidningsförsäljningen de dominerande inom koncernen. Gapet till konkurrenterna Expressen/GT/Kvällsposten ökade något under året och ligger på 81 000 exemplar.

Andra framgångsförklaringar är en starkt förbättrad annonsförsäljning på både papper och nät.

Starkt Nya medier

Driften av Sveriges ledande sajt på internet, www.aftonbladet.se, ombesörjs av dotterbolaget Aftonbladet Nya Medier AB. Starka annonsintäkter och framgångar för betaltjänsterna Viktklubb.se och Plus

har bidragit till framgångarna under 2006.

De nystartade verksamheterna Aftonbladet TV7 och gratistidningen Punkt SE drar planenligt ner koncernens resultat med cirka 100 miljoner kronor. Båda verksamheterna har fått ett mycket bra mottagande och

följer kalkylen ifråga om läsartal och tittarutveckling. Även på annonssidan ser vi goda tecken för dessa nykomlingar.

- Vi hoppas mycket på dessa verksamheter under 2007 och har redan under 2006 sett att annonsörerna visat stort intresse för hur Mediehuset Aftonbladets annonslösningar visat stor effekt till en låg kontaktkostnad, säger Carl Gyllfors.

Fakta: Aftonbladet

Olof Brundin

ARTIKELN HANDLAR OM