Fattigt, facket

Aftonbladets jury underkänner fackets nya affischer

Foto: peter kjellerås
sätter reklamen i blockad Magnus Jakobsson, Ann Ystén och Fredrik Simonsson på reklambyrån DDB jublar inte över de tre fackförbundens reklamsatsningar. ”För rörigt” och ”för otydlig avsändare” är några av deras kommentarer.
NYHETER

Facket storsatsar inför avtalsrörelsen.

Över hela Sverige hänger reklamaffischer – och fler är på gång.

Men bara en av tre kampanjer får godkänt av Aftonbladets expertpanel.

Magnus Jakobsson, copywriter, Ann Ystén, projektledare, och Fredrik Simonsson, art director – samtliga på reklambyrån DDB – är inte nådiga i sin kritik av fackförbundens reklamsatsningar.

Bara Kommunals kampanj får godkänt.

– Den kommer att göra jobbet. Men de andra två kommer inte att göra det, säger Ann Ystén.

”För rörigt”

Både Hotell- och restaurangfacket och Seko får tummen ner.

”För rörig” och ”för otydliga avsändare”, är några av expertpanelens omdömen.

De tre fackförbundens storsatsningar – Handelsanställda är inte färdiga med sin – syns redan i tidningar och på pelare runtom i landet.

Hotell- och restaurangfacket lägger tyngdpunkten på kollektivtrafiken i hela landet under mars och april.

Och Kommunal pytsar in mest reklam i samband med förbundskongressen i slutet av maj.

Seko

HRF

Kommunal

Leif-Åke Josefsson