”All tung trafik borde köras med alkolås”

NTF: Alkolås borde vara obligatoriskt

NYHETER

NTF vill göra alkolås obligatoriskt i bussar och lastbilar snarast möjligast, för att stoppa fulla yrkeschaufförer.

– Dessutom borde det bli obligatoriskt i alla bilar, säger Thomas Carlson som är mediachef på NTF till aftonbladet.se.

Redan 2012 vill man att det ska vara genomfört.

I flera år har Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande krävt alkolås i yrkestrafiken.

– Vi tycker att alla persontransporter och tung trafik ska genomföras med fordon som har alkolås. Det blir värre olyckor när tung trafik är inblandad. Det är inte så svårt att räkna ut vad som kan hända när en full busschaufför kör en fullpackad buss. Det kan få förödande konsekvenser, säger Thomas Carlsson vid NTF.

Enligt honom finns det bara en riktigt bra lösning med problemet med alkoholpåverkade chaufförer, nämligen alkolåset.

– Den mänskliga faktorn är alltid orsaken till olyckor och då gäller det att se till att konsekvenserna inte blir så stora.

EU-medlemsskapet

Nu tar NTF ett steg framåt och menar att det rentav borde bli obligatoriskt med alkolås i alla bilar. Men vårt EU-medlemsskap ställer till med problem.

– Vi vill därför att regeringen ska begära att Sverige blir försöksland 2012 och det skulle kunna påskynda både introduktionen av alkolås samt den tekniska utvecklingen, säger Thomas Carlson.

Får ni politiskt stöd i frågan?

– Det tycker vi att vi får. Tiden är mogen att ta nästa steg.

Ingen patentlösning

Aftonbladets bilexpert Robert Collin anser också att alkolås är en bra idé.

– För yrkestrafiken är det en jättebra idé. Det borde vara alkolås i taxibilar, bussar och lastbilar.

Enligt Robert Collin är dock alkolås ingen patentlösning på problemet med fulla chaufförer.

– Det är en del av lösningen. Men vi måste ta hand om dem också så de inte ger sig ut och kör fulla igen. De som kör rattfulla är i regel alkoholister. Dessutom saknas det fortfarande bilbälten i många bussar och det är också ett stort problem.

Om rattfylleri

Läs mer

Susanna Vidlund

ARTIKELN HANDLAR OM