Byggboomen är här och alla vill vara med

Stan exploderar av nya hotell och köpcentra

Hotellbygge vid Norra bantorget.
NYHETER

Gallerior och hotell för miljarder. Stans kommersiella byggnader blir allt fler och konkurrensen hårdnar.

– Det blir allt viktigare att profilera sig och hitta på något nytt, säger Ulf Rämme, analytiker på Handelns Utredningsinstitut, HUI.

Stans gallerior, shoppingcentrum och hotellprojekt omsätter miljarder.

– De 40 största köpcentrumen i Stockholmsregionen omsatte 27 miljarder 2005, lika mycket som den svenska försvarsbudgeten, säger Ulf Rämme, detaljhandelsanalytiker på HUI.

Framförallt är det förorten som storsatsar på galleriorna. I innerstan är det svårt att hitta nya ytor, enligt Ulf Rämme.

– I stället får man ta till lösningar som att bygga gallerior i tunnelbaneläge, som Västermalmsgallerian. Alternativet är att blåsa ut hela kvarter och bygga nytt, som man gjort på Drottningatan.

Men expansionen till förorten har också att göra med var det byggs bostäder.

– Det handlar om att möta en lokal efterfrågan, att fånga upp folk som tidigare åkt till innerstan.

Billigare mark i förorten

Dessutom är det billigare mark i förorterna och lättare att hitta kunder, säger Ulf Rämme.

Också hotellen ökar i Stockholm. Sedan år 2000 har efterfrågan på hotellrum ökat med 20 procent, antalet disponibla hotellrum har ökat med nästan 30 procent, och de närmsta åren planeras över 2?500 nya hotellrum enligt Björn Arnek, branschekonom på Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR.

– Det har varit en väldigt kraftig efterfrågan efter hotellrum de senaste åren, nu är det en väldig fart på ekonomin.

För en ekonomi som går på högvarv i Stockholm lockar fler affärsturister.

– Det finns en trend med ökat resande och global handel, som leder till ökad efterfrågan på hotellrum, säger Björn Arnek.

2 466 nya hotellrum

Så här satsar Stockholms handel

Sara Haldert (.se)