”Vägen håller väldigt låg standard”

NTF har granskat olycksvägen för aftonbladet.se:s räkning

NYHETER

Lägre hastighetsgräns hade kunnat förhindra dödsolyckan utanför Uppsala tidigt i morse.

Det menar NTF:s Thomas Carlson som för aftonbladet.se:s räkning har besökt olycksplatsen.

– Vägen håller väldigt låg standard för att vara en 90-väg.

Foto: jonas jonzon
Åsa Gustafsson och Thomas Carlson från NTF har inspekterat olycksplatsen på aftonbladet.se:s räkning.

Enligt en förstudie från Vägverket är olycksvägen 288 för dålig för att tillåta en hastighet på 90 kilometer i timmen. Efter en besiktning av platsen håller Thomas Carlson från trafiksäkerhetsorganisationen NTF med.

– Det är granskog på sidorna och så kallade bergsskärningar. Man har sprängt sig fram genom naturen för att få till vägen. På vissa sträckor står bergssidorna helt nakna. Om du kör av vägen där är sannolikheten att du skadar dig stor, säger Carlson till aftonbladet.se.

– Därför bör hastighetsgränsen på den här vägen vara 70.

Om en 70-gräns hade kunnat hindra morgonens tragiska olycka är oklart. Den exakta olycksorsaken är ännu inte känd.

Flera faktorer spelar in när det gäller bussar och säkerhet.

Låg bältesanvändning

– Man kan konstatera att det fanns bälten i bussen, men generellt sett är användningen väldigt låg. Vår senaste studie visar att bara 15 till 20 procent av förarna använder bälte. Då är det svårt att med trovärdighet kräva av passagerarna att använda bälte, säger Thomas Carlson.

– Branschen måste ta ett större ansvar för att passagerarna använder bälte.

Ett annat vanligt problem är, enligt NTF, att många chaufförer är dåliga på att hålla de hastighetsgränser som finns.

– Ibland handlar det om för snävt satta tidtabeller. Men det finns också en gammal förarkultur där det anses tufft att köra lite för fort. Man måste ändra det synsättet.

Läs mer:

Johanna Melén