"Det är över 30 000 kronor som ska iväg nu"

Swedbanks kunder rasar - problemen startade redan i eftermidags

arg Janne Näsström i Västervik sitter med över 20 räkningar som han inte kan betala i kväll. - Nu blir det mycket dröjsmålsränta, säger han.
NYHETER

Janne Näsström i Västervik hade över 20 räkningar att betala när Swedbanks server kraschade.

- Jag upptäckte som alla andra att februari bara har 28 dagar. Nu får man väl en massa dröjsmålsränta, säger han.

En annan nätkund avslöjar att problemen började redan strax efter lunch.

Problemen med Swedbanks internetbank började betydligt tidigare än banken själv medger.

Janne Näsström slog sig ner vid datorn vid 19-tiden på tisdagskvällen.

I en hög intill fanns drygt 20 räkningar.

- Det är över 30 000 kronor som ska iväg nu. Men jag kommer inte in, berättar han.

Nu bävar han för de extra besvär kraschen innebär i form av dröjsmålsräntor och extra kontakter med banken för att få den utlovade ersättningen.

- Jag har företag också så det är besvärligt. Det är säkert 30 000 kronor bara på företaget som ska iväg i kväll. Sedan har jag mina privata räkningar också.

Han gjorde som många andra svenskar och insåg alldeles för sent att februari bara har 28 dagar.

- Jag har försökt hela kvällen. Nu får jag väl vänta tills i morgon.

Fel redan vid 14-tiden

En annan bankkund berättar att han personligen besökte bankkontoret i Eksjö redan vid 14-tiden.

- Inte ens då gick det att komma in på Kapitalförsäkringar fonder, berättar mannen.

- Jag for till Vetlandakontoret, men inte heller där gick det att komma in på nätet för att kunna sälja eller flytta fonderna.

Bankpersonalen uppmanade honom att försöka igen senare på kvällen.

- Men det går inte. Så jag skickade ett mejl till banken klockan 17.30 och sa att jag vill ha ersättning för alla förluster.

Läs också:

Caroline Olsson