Klarar inte en krasch

Ingen buss kan stå emot krafterna

Foto: magnuS WENNMAN
krockade på raksträcka Båda bussarna som var inblandade i dödsolyckan i går var nästan nybyggda och hade bra vinterdäck. Ändå blev det katastrof när de möttes i den höga farten.
NYHETER

Bussarna var nya, däcken också och passagerarna satt bältade.

Ändå dog sex personer.

– När bussar väl krockar blir skadorna alltid mycket svåra, säger Claes Tingvall, säkerhetsdirektör på Vägverket.

I dag frågar alla sig hur olyckan på väg 288 vid Rasbo kunde hända.

– Det kan vara det moddiga väglaget, det kan vara något annat. Det får haveriutredningen visa, säger Claes Tingvall.

Vägverket hade bara hunnit ploga halva vägbanan före olyckan, men enligt polisen var det inte speciellt mycket snö på vägen.

Båda bussarna var praktiskt taget helt nya och utrustade med nya vinterdäck. Passagerarna satt enligt uppgift bältade vilket sannolikt räddade ännu fler från att dö. Inte heller stod det några passagerare i gångarna.

Klent byggda

Det var mycket folk ombord men inte överfullt. I bussen som körde från Uppsala mot Östhammar satt ungefär 50 passagerare, i den andra något färre.

– Det är mycket ovanligt att två bussar krockar men när det inträffar blir det katastrof, säger Claes Tingvall.

Dessutom, påpekar han, är bussar ganska klena konstruktioner.

– De är inte byggda för att klara de enorma krockkrafter som uppstår vid kollisioner i 70–80 kilometers fart.

Är det farligt att åka buss?

– Nej, bussar är ett av det säkraste transportsätt vi har. Risken att dödas är en tiondel jämfört med bilarna.

Har svenska bussförare god utbildning?

– Ja, och körning på halkbanor ingår alltid i utbildningen, säger Claes Tingvall.

Erfarenhet av olyckor

Göran Rosvall leder haverikommissionens arbete med att utreda olyckan. Han vill ännu inte uttala sig om tänkbara orsaker, men har stor erfarenhet från de ­tidigare bussolyckor som ­haverikommissionen utrett.

Enligt honom beror dessa på helt olika saker. De har dock en sak gemensam: ett stort antal döda och skadade.

– Det som kännetecknar bussar är många passagerare. Dessutom har folk ofta inte vett att använda de bälten som finns i moderna landsvägsbussar, säger han.

Har gått 15 000 mil

Båda olycksbussarna var Volvobussar av årsmodell 2005 med motorerna placerade mitt i bussen, under golvet. Något som garanterar goda köregenskaper.

– De går som strykjärn, säger en busschaufför som Aftonbladet talat med.

Bussarna hade rullat cirka 15?000 mil, vilket är lite för bussar.

Läs också

Allt om busskraschen i Rasbo

Olle Castelius, Sven-Anders Eriksson