Företag åt upp Niclas mobilpengar

”Hej mamma” var allt han hann säga.

NYHETER

Höllviken

Kontantkortet i tioårige Niclas Wettergrens mobiltelefon var nyladdat med 300 kronor. Men när Niclas för första gången skulle ringa fanns bara 30 öre kvar.

Ett ”hej mamma!” var det enda han hann säga innan samtalet bröts.

När föräldrarna vände sig till Telia blev de först inte trodda. Men de litade på sonen, som försäkrade att han inte varit uppe och ringt om nätterna, och fortsatte att pressa Telias kundtjänst. Efter många om och men kom ett SMS-besked om att det gjorts en beställning till det aktuella mobilnumret hos ett företag som heter Cellus.

Rallyresultat var boven

Det visade sig att den som haft numret tidigare hade abonnerat på resultatet från rallytävlingar till sin mobiltelefon. Numret hade upphört 2003, men när det blev aktivt igen rasslade också rallyabonnemanget i gång och åt upp Niclas pengar, skriver Skånska Dagbladet.

Nu har Telia har satt i gång ett arbete för att tillsammans med Cellus reda ut vad som orsakat felet.

Samtidigt beklagar Cia Edlund på Telias pressinformation det dåliga bemötandet till familjen men lovar att 300 kronor snart ska finnas på Niclas kort plus refillcheckar på ytterligare 300 kronor som plåster på såren.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM