Sopbåt fraktar dyra sopor

Varje ton skräp kostade 12 800 kronor

Klicka på bilden för att få fram en stor version.
NYHETER

Ett skepp kommer lastat – med skit.

Den nya ”Återvinningsbåten” är ett desperat försök att rensa upp i sophögen Stockholm.

– Utan bil är det omöjligt att bli av med sina sopor om man bor i stan, säger städerskan Agneta Carlsson.

Foto: JERKER IVARSSON
Skräpsatsning Få utnyttjar återvinningsbåten i Stockholm. Och den kostar enorma summor. Varje ton skräp kostar 12 800 kronor att ta hand om.

Stockholm har nu 250 återvinningsstationer, det städas för hundratals miljoner varje år – och ändå stinker Stockholm. I ett försök att ändra på det har nu en skärgårdsfärja förvandlats till en flytande sopstation.

Puttrar runt stan

Utrustad med containrar puttrar den runt mellan fem kajer i stan för att ta emot allt från sängar till farligt avfall.

Men storsatsningen har inte varit fullt så lyckad som man hoppats.

Få utnyttjar båten. Och den kostar enorma summor.

Under höstturen kostade varje ton skräp båten tog emot 12 800 kronor.

För de fasta återvinningsstationerna i exempelvis Östberga och Högdalen kostar ett ton knappt 400 kronor.

”Fler alternativ”

– Båten är mycket uppskattad, men dyr. Vi måste skapa fler alternativ, säger Johan Castwall, chef på Renhållningsförvaltningen.

– Bästa lösningen är fastighetsnära källsortering, att det räcker att bara gå ner till gården eller källaren. Vi måste slå ett slag för det nu, säger Berit Svedberg, projektledare för ”Stockholm – ren och vacker”.

– Det spelar ingen roll att vi ställer 16 containrar i Rålambshovsparken eller att sopspioner har koll på återvinningsstationerna. Många skiter helt enkelt i att ta ansvar för sitt skräp.

Men politikerna kan inte bara skylla på stockholmarna.

Vill utveckla

– Insamlingssystemet måste utvecklas. Det behövs dubbelt så många återvinningscentraler som i dag. För många är det svårt att ta sig till de fyra stora centralerna för att göra sig av med sitt skräp. Då slänger man det där man inte får i stället, säger Johan Castwall.

Miljöfrågorna ”glömdes” bort efter valet 2002

Jill Sjölund

ARTIKELN HANDLAR OM