Woody Allen: Han var briljant

Mästerregissören hyllar Sven Nykvist i uttalande till aftonbladet.se

Sven Nykvist arbetade tillsammans med Woody Allen på flera produktioner.
NYHETER

Han fick allt svårare att prata på grund av sin sjukdom.

Det hindrade inte Sven Nykvist att kommunicera.

Vännerna minns honom som en av de största fotograferna - en ljus människa och en stor inspirationskälla.

– Han var en briljant fotograf och en underbar man, säger Woody Allen till aftonbladet.se.

Lasse Hallström och Pernilla August.

Sven Nykvist arbetade tillsammans med Woody Allen på flera produktioner – bland annat ”New York Stories” och ”Små och stora brott”. Den sista film de gjorde tillsammans var ”Kändisliv” från 1998.

Redan i unga år imponerades Woody Allen av Sven Nykvist.

– Hela mitt unga vuxenliv var fyllt av hans bländande bilder, säger Allen.

– Det är en ära att ha arbetat med honom.

Många ville utrycka sin sorg, men förstås även beundran, efter Nykvist bortgång:

Pernilla August, 48, skådespelerska:

- Jag minns honom som ett oerhört ljus och en fantastisk inspirationskälla.

- Samtidigt var han så sjuk, så jag hoppas på något sätt att han får vila nu.

Pernilla August arbetade med Sven Nykvist i två filmer - "Fanny och Alexander" och "Enskilda samtal".

- Det är några av de största upplevelser jag varit med om. Det var en kommunikation man sällan möter. Sven pratade inte så mycket, han hade andra sätt att kommunicera. Det är oerhört sorgligt att han är borta.

Lasse Hallström, 60, regissör:

– Sven Nykvist var lite grann som en pappafigur för mig. Han lärde mig väldigt mycket under de filmer vi gjorde tillsammans. - Han var ju den som fick amerikanerna och världen att inse att ljussättning kunde vara enkel och realistisk. Han var en mästare på att sätta ljus. Han var ett oerhört trevligt sällskap också. Vi satt bredvid varandra vid våra monitorer under de här inspelningarna och han hade alltid en massa historier att berätta.

Katinka Faragó, 69, filmproducent:

– Det är väldigt sorgligt även om det nog var skönt för honom, han har varit ganska dålig på senare år.

– Han var faktiskt ett snille när det gällde ljus. Vi brukade skoja med honom. ”Är det här Ben Hur, eller?” när han satte fyra lampor istället för de vanliga två. Han visste precis hur det skulle vara.

– Jag minns en gång när vi skulle filma i Norrtälje. Då lät jag skådespelarna åka en halvtimme senare efter att teamet åkt ut till inspelningsplatsen för att de skulle slippa stå där och vänta medan teamet riggade. Men då sa Sven: Var är skådespelarna då? Han var snabb också.

– Han var en underbar arbetsmänniska. Men när vi skulle filma med Tarkovskij blev det litet kulturkrock, för oss alla. Andrej sa till mig: ”Jag vill ha Sven Nykvist i fem månader före inspelningsstart.” Jag förklarade att det inte gick, det hade jag inte råd med. Men en månad kunde han få honom.

– Så kom Sven, de gick in på rummet med Andrej och en tolk och satt och pratade. Så gick de på lunch och kom tillbaka sådär en kvart i ett. Då sa Sven : ”Vad ska vi prata om nu då?” Det tycker jag var så underbart. Han var en praktiker, inte mycket för prat.

Börje Ahlstedt, 67, skådespelare:

- Han var så mjuk och varm i framtoningen, en empatisk människa, säger Ahlstedt, som fick dödsbudet strax innan han skulle gå upp på scenen på Dramaten.

- Jag glömmer aldrig en ljussättning Sven Nykvist och Ingmar Bergman arbetade på. De kommunicerade inte med ord, utan med ljud.

- När man inte behöver prata med varandra, då förstår man

verkligen varandra.

Ewa Fröling, 54, skådespelerska:

– Otroligt sorgligt. Sven talade genom sin konst och sitt ljus.

– Vi gjorde ju hans eget drömprojekt, den lilla filmen Oxen, tillsammans. Det kändes som en extrem ynnest och en trygghet att få spela i den Jag kände mig extremt hedrad med tanke på att han hade hela världen som arbetsfält. Jag vet inte vad som kan ersätta de här giganterna som går ur tiden nu.

Jan Malmsjö, 74, skådespelare

– Det var en ytterst behaglig och mjuk man, säger skådespelaren Jan Malmsjö som samarbetade med Nykvist i bland annat ”Fanny och Alexander” och ”Scener ur ett äktenskap”.

Nils-Petter Sundgren, 77, filmrecensent:

- Sven Nykvist var en väldigt sympatisk person som var uppskattad överallt, ett behagligt väsen. Jag träffade honom i olika sammanhang, vi har spelat tennis ihop och ätit middagar. Han var en mjuk människa.

– Han var ju epokgörande inom ljussättning, främst i Bergmans filmer. De fick ett annat stuk när Nykvist kom in i bilden, han kunde ju praktiskt taget ljussätta en film med ett stearinljus, bilderna blev väldigt mjuka. "Fanny och Alexander" är ju typexemplet, en väldigt vacker film.

Jan Troell, 75, regissör:

– Han fotograferade Orkanen åt mig och det var då vi lärde känna varandra. Det var också tal om att han skulle fotografera Hamsun, men det blev inte så. Vi träffades ju en hel del även i övrigt. Att höra att han är död är väldigt tråkigt. Vi var goda vänner, och jag fick hans stipendium för några år sedan. Det är en stor förlust.

Cissi Elwin, 41, vd Svenska Filminstitutet:

– Vi på Svenska Filminstitutet är bedrövade över nyheten om Sven Nykvists bortgång men minns honom med glädje och tacksamhet som en av filmhistoriens klarast lysande begåvningar.

- Sven Nykvists och Ingmar Bergmans mångåriga samarbete är en milstolpe i den svenska filmen.

Läs också:

Simone Söderhjelm, Carl-Magnus Fagerholm, Caroline Olsson, Daniel Wiklander, TT