- Jag kände mig korkad

Victoria hånades i klassrummet

NYHETER

Högläsningen i skolan var en pina.

Bokstäverna hoppade och klasskamraterna skrattade.

- Först kände jag mig dum, korkad och trög, säger kronprinsessan Victoria, 29.

I en öppenhjärtig intervju i tidningen MåBra berättar hon om sitt dolda handikapp: dyslexi.

Foto: Thomas Johansson
Högläsningen Kronprinsessan Victoria fick hjälp med dyslexin av både skolan och sin mamma vilket gav resultat. Erfarenheterna gör att hon tycker sig ha bättre förståelse för andra personer med handikapp.

Kungen har det.

Kronprinsessan Victoria och prins Carl Philip har det också.

Dyslexi. Läs- och skrivsvårigheter är ett handikapp som ofta går i arv.

Först i 25-årsåldern berättade Victoria själv öppet om sina problem, men hennes svårigheter upptäcktes tidigt.

-Jag hade svårt att hänga med i skolan och tyckte till exempel att det var väldigt svårt när fröken bad att man skulle läsa ett stycke högt. Det var bland det värsta jag visste och det blev mycket skratt från klasskamraterna, och från mig själv också, för ibland blev det jag läste helt galet, säger hon i det kommande numret av tidningen MåBra.

Tog ett test

Det var mamma drottningen, som redan tidigare var bekant med dyslexi, som förstod vad det handlade om och såg till att Victoria tog ett test. Det visade att hon hade dyslexi.

Därför fick Victoria hjälp redan i låg- och mellanstadiet. Hon tycker själv att hennes lärare var väldigt förstående och snälla och hjälpte henne, bland annat fick hon extra hjälp att träna läsning.

Pedagogisk hjälp

Att hennes mamma på ett bra sätt förklarade för henne vad hennes problem berodde på var också till stor hjälp.

- Hon gjorde det på ett mycket pedagogiskt sätt så att jag förstod att det inte var mitt fel och att mina problem inte betydde att jag var dum. Det var en lättnad att få besked och inse att jag har svårigheter som jag inte är ensam om, säger kronprinsessan Victoria till MåBra.

För Victoria tog skolarbetet alltid mycket längre tid än för klasskamraterna, det kändes många gånger frustrerande, säger hon.

På högstadiet och i gymnasiet fick hon alltid börja skolan en halvtimme tidigare än sina kamrater för att göra en skrivövning.

En god sak har dyslexin fört med sig.

- Att jag själv har ett handikapp gör ju också att jag förstår andra med andra handikapp mycket bättre, säger Victoria till MåBra.

Victorias tips till andra dyslektiker

Kerstin Nilsson

ARTIKELN HANDLAR OM