Snabbtåg i dödskrasch

Krossades i frontalkrock - minst 25 personer omkom

NYHETER

Höghastighetståget rammade en underhållsvagn i 200 kilometer i timmen.

Vrakdelar kastades hundratals meter och kraschen blev fruktansvärd.

Olyckan hände nära gränsen i västra Tyskland i samband med en provtur.

Foto: ap
Det förarlösa magnettåget spårade ur under en provtur i Lahen i dag.

Enlig de senaste uppgifterna har 25 personer omkommit.

Ombord på tåget fanns sammanlagt 29 passagerare. Dessutom fanns två arbetare på det rälsfordon som rammades - ett fordon som inte skulle befunnit sig på spåret alls.

- Som det ser ut nu finns ingen teknisk förklaring till olyckan. De handlar om den mänskliga faktorn, säger Rudolf Schwarz, talesman för IABG, det företag som ansvarar för underhåll av magnetspåret.

Förbundskanslern Angela Merkel lämnade under eftermiddagen Berlin och flögs med helikopter till olycksplatsen.

- Mina tankar finns hos de drabbade, sa hon.

Varken arbetarna på underhållsvagnen eller passagerarna på det förarlösa hypermoderna höghastighetståget hade en chans.

I 200 kilometer i timmen frontalkolliderade tåget med det lilla spårfordonet.

Vrakdelar har kastats hundratals meter och främre delen av tåget är fullständigt krossat.

Satt längst fram

De var anställda vid snabbtågsprojektet som tillsammans med vänner och släktingar var ute på en provtur.

Nästan alla satt i första vagnen när olyckan hände strax efter klocka 10 i förmiddags.

Spåret löper på höga betongstyltor minst fem meter över marken och tåget blev hängande.

Antalet döda har stigit i takt med att vraket genomsökts.

Svår räddning

Räddningsarbetet pågick ännu sent på eftermiddagen och betecknades som mycket besvärligt, eftersom magnetspåret ligger minst fem meter över marken på höga betongstyltor.

Brandmän och sjukvårdspersonal tvingades använda höga stegar för att nå skadade passagerar i vagnarna.

Olyckan hände en kilometer från Melstrup mot Lahen, nära gränsen till Nederländerna.

450 kilometer i timmen

Enligt de första uppgifterna handlar det om ett tåg av typen Transrapid.

Tåget kan färdas i mycket höga farter och svävar i magnetfält, som håller det kvar längs spåret.

Toppfarten ligger på 450 kilometer i timmen.

Tysklands transportminister Wolfgang Tiefensee avbröt sitt besök i Kina när nyheten om olyckan kom och flög omedelbart hem till Tyskland, rapporterar tyska medier.

Enligt det svenska generalkonsulatet i Hamburg är inga svenskar drabbade i olyckan.

Testbanan för magnettåget byggdes 1984.

Läs också:

Caroline Olsson