Pr-konsult hjälpte polischef i blåsväder

Stockholmspolisen köpte pr-tjänster för 200 000 kronor

Foto: BJÖRN LINDAHL
Länspolismästare Carin Götblad har haft hjälp av pr-konsult för att hantera medier. Kostnad: 200 000 kronor.
NYHETER

När polischefen hamnade i blåsväder köpte man pr-tjänster för över hundra tusen kronor, skriver Dagens Nyheter.

Enligt Stockholmspolisens informationschef anlitades företaget bland annat som hjälp för att bemöta lögner i pressen.

Hittills har pr-företaget kostat polisen i Stockholm 200 000 kronor.

Det var tidigt i vintras som länspolismästaren i Stockholm hamnde i hetluften.

Carin Götblad pekades ut i samband med en misstänkt olaglig operation på Gotland sex år tidigare, i samband med att hon var länspolismästare där.

Uppgifterna gjorde att Götblad granskades i pressen och hon tvivlade på sin egen förmåga att hantera media, skriver DN.

Även rikskrim

För att hjälpa Götblad att hantera media fick hon hjälp av pr-företaget JKL, ett företag som tidigare använts även av Rikskriminalpolisen och Rikspolisstyrelsen.

Den 22 februari kom den första räkningen - på 96 000 kronor.

I början av mars kom nästa på 61 000 kronor.

Carin Götblad vill själv inte kommentera uppgiften.

Stockholmspolisens informationsdirektör Staffan Kellerborg säger till aftonbladet.se att pr-firmans uppdrag varit betydligt mer omfattande än att hjälpa Carin Götblad.

- Och det är jag, inte hon som anlitat dem, säger Staffan Kellerborg.

"Rena lögner"

När pressen på Götblad var som värst skrevs även artiklar som Kellerborg kallar för rena lögner.

- Det sas till exempel att Carin Götblad förnekat kännedom om att det fanns ett pågående tillslag på Gotland, säger Kellerborg.

- Det stämmer inte. Och det var besvärande att det spreds lögnaktiga påståenden samtidigt som vi var bundna av förundersökningssekretess.

- Det var en väldigt besvärande situation. Bland det vi pratat med det här företaget om är hur man gör när lögnaktiga saker förs fram i artiklar.

Hjälp att rekrytera

Hittills i år har konsultföretaget JKL enligt Kellerborg skickat fakturor på sammanlagat cirka 200 000 kronor till Stockholmspolisen.

- Det är siffror som vi har betalt. Men de innehåller många olika saker, säger Kellerborg.

Han beskriver pr-firmans roll som både bollplank och fristående bedömare.

- När man har problem behöver man tala med folk som ger en annan utsiktspunkt och befinner sig utanför. Man blir hemmablind.

- Vi har inom polisen ett långsiktigt arbete att utveckla vårt kommunikationsarbete. Och eftersom jag hade kontakt med dem så diskuterade jag den här frågan om Götblad.

Enligt Kelleborg arbetar pr-firman JKL främst med tjänster som gäller Stockholmspolisens interna information, utbildning och rekrytering.

Ett uppmärksammat exempel är polisbilen som rullar i Stockholms förorter och är märkt Aina - som betyder snut på turkiska.

- Men det har också gällt frågor kring rekrytering av ungdomar med invandrarbakgrund för att få dem att söka till polisskolan.

Staffan Kellerborg försvarar beslutet att anlita ett pr-företag och säger att man kommer att fortsätta arbeta med kommunikationskonsulter.

- Vi är en organisation med 6 500 anställda och vi omsätter 3,7 miljarder kronor. Och vi vill vara duktiga på kommunikationsfrågor, säger han.

Caroline Olsson