”Dålig halkbekämpning orsakade kaoset”

SL skyller busstoppet på Vägverket

NYHETER

SL är idag starkt kritiska till snöröjningen när snöovädret drog in över Stockholm igår. Det var stoppen i biltrafiken som gjorde att bussarna inte kunde komma fram, säger man.

-Vi är väldigt besvikna på hur halkbekämpningen sköttes igår kväll. Det kan ju inte ha kommit som någon överraskning, säger Björn Dalborg på SL:s pressjour om gårdagens snöoväder.

Men på Vägverket menar man att de visst var beredda, men att omständighetena var för svåra.

– Vi hade full beredskap och hade saltat på morgonen. Men när det bildas ett sådant istäcke mitt i rusningstid, mitt i centrala Stockholm, så finns det inte mycket vi kan göra, säger Ulrika Honauer, chef för avdelningen trafik på Vägverket.

Vägverket beklagar

All busstrafik i hela länet var inställd och det var stora förseningar i pendeltågs- och tunnelbanetrafiken när snön och stormen drog in över Stockholmsområdet igår.

– Bristen på halkbekämpning gjorde att det blev stopp i biltrafiken överallt, vilket i sin tur gjorde att våra bussar inte kunde komma fram, säger Björn Dalborg.

På Vägverket besvarar man kritiken med att beklaga effekterna av snökaoset, men tar inte på sig ansvaret.

- Vi förstår att folk blir upprörda när sådant här händer. Men vi hade beredskap igång och den fungerade, men vi har ett väldigt känsligt trafiksystem i Stockholm, som vi gärna hade sett förbättras, säger Ulrika Honauer.

Bättre framförhållning

I regionen finns 26 kommuner som var och en har ansvar för sin snöröjning. Dessutom har Vägverket ansvar för de statliga vägarna, som till exempel Essingeleden.

– Vi hade 150 - 170 fordon ute i natt, men vi har ju bara hand om de statliga vägarna, och kommunen har hand om de kommunala. Så vi är ju många om det här, säger Ulrika Honauer.

Men på SL tycker man ändå att vägarna skulle kunna förväntas skötas bättre av de inblandade parterna.

– På vissa håll kom inte snöröjningen igång förrän på morgonen och det är för sent. Jag föreställer mig att man borde kunna ha bättre framförhållning, säger Björn Dalborg.

Eric Thorsson, Titti Jersler

ARTIKELN HANDLAR OM