Aftonbladet.se och Schibsted bäst i Norden

Juryn: Det var ett enkelt val

NYHETER

Aftonbladet.se och övriga Schibsted är så in i Norden bäst.

Juryns stora pris vid prestigefyllda Sime Awards gick sent på torsdagkvällen till koncernen.

– Det var ett enkelt val, säger mediaprofilen Pontus Schultz, ordförande i juryn.

Sime Awards delas ut varje år i anslutning till norra Europas största konferens om internet, telekom, underhållning och media.

Priser delas ut i nio kategorier till nordiska företag – samt juryns stora pris Sime Grand Prize. I fjol gick priset till företaget Skype.

I år vann Schibsted priset tack vare sin visionära och inflytelserika satsning på nätet.

”Sime Grand Prize går till ett företag som under flera år har jagat sin vision...Företaget täcker nu alla mediakanaler. Vinnaren har gjort enenastående prestation”, lyder delar av motiveringen.

Pontus Schultz, ordförande i expertjuryn som utsett vinnaren, sa från scenenunder prisutdelningen att valet var enkelt.

Gunnar Strömblad, Sverigechef för Schibsted, tog emot priset tillsammans med ett flertal kollegor från koncernen.

– Aftonbladet.se har den största delen i priset. Man har varit motorn i hela den satsning som Schibsted har gjort på nya medier, säger han.

För Cecilia Mortimer, marknadschef för Aftonbladet Nya Medier, är priset ett bevis på att aftonbladet.se inte har blivit mätta trots alla priser och

utmärkelser genom åren.

– Det är ett av de finaste pris man kan få i nätvärlden. Det är dessutom kul att hela koncernen vinner. Vi gör ett gott jobb tillsammans, säger hon.

Johan Edgar

ARTIKELN HANDLAR OM