Vind i seglen för Göteborg

Ostindiefararen Göteborgs svar på Turning Torso

NYHETER

Ostindienfararen Götheborg må vara ute och segla. Men fartyget skapar stora värden för Göteborg som stad.

– Den har blivit Göteborgs motsvarighet till Turning Torso, säger varumärkesexperten Benoit Fallenius.

Foto: Jerker Ivarsson
Ostindiefararen Götheborg på väg in i Kanton i Kina.

Göteborg och Malmö har något som Stockholm saknar: En förmåga att profilera sig. Det menar åtminstone varumärkesstrategen Benoit Fallenius på företaget Differ. Till vardags hjälper han multinationella företag att se över sina varumärken och han kan inte nog betona vikten av att sticka ut.

Bygget av skyskrapan Turning Torso i Malmö och sjösättningen av Götheborg är två symbolhandlingar som betytt mycket för de båda städerna, menar Fallenius, som inte kan peka ut någon motsvarighet i Stockholm.

Avgörande för positiv spiral

– Sådana satsningar tror jag är helt avgörande för att skapa en positiv spiral i en stad. Det räcker inte att arbeta med klatschiga slogans, säger han till Punkt SE.

Enligt Benoit Fallenius har Stockholm mycket att lära av Sveriges framsida.

–En stad måste våga för att vinna. Och där blir jämförelsen med Stockholm intressant, för där vågar man inte, säger han.

Att storsatsningar ger positiva effekter menar Fallenius är självklart. Enligt honom har exempelvis Turning Torso fått Malmö att gå från rollen som en ”sunkig arbetslöshetsstad” till att bli en del av en attraktiv storstadsregion.

De har valt Göteborg

Daniel Persson

ARTIKELN HANDLAR OM