Dödsbo blev lurat av Fonus

Tog betalt för gratis transport till bårhus

Foto: GUSTAV MÅRTENSSON
I SORG Mikael, Anita och Camilla Nilsson undrar hur många andra som blivit lurade av Fonus.
NYHETER

När någon dör i sitt hem är transporten till bårhuset gratis.

Men när Thomas Nilsson gick bort skickade Fonus fakturan till hans anhöriga.

- Jag undrar hur många andra sörjande som också har lurats, säger hustrun Anita Nilsson.

Thomas Nilsson, 61, dog för ett år sedan när han föll nerför källartrappan och bröt nacken.

Läkare och polis tillkallades. Sedan dök personal från begravningskedjan Fonus upp och hämtade kroppen.

- Vi har ingen aning om vem som ringde dem. Men de uppträdde som om de visste vad de gjorde, säger svärsonen Fred-ric Svahn.

Bedrägeri

När någon dör i hemmet är det landstinget som står för transporten till bårhuset.

Men bara tre dagar senare kom det en faktura från Fonus på 1049 kronor till de anhöriga.

Nyligen fick de dock veta att de inte skulle ha behövt betala. Men när Fredric Svahn ringde

Fonus fick han svaret att allt gått riktigt till.

- De uppmanade mig att ta kontakt med landstinget om jag var missnöjd, säger han.

- Detta borde vara bedrägeri. Jag är inte främmande från tanken på att polisanmäla Fonus, säger Anita Nilsson.

I Stockholms län har landstinget köpt upp bårtransporterna av företaget Fidelia AB.

Inte deras körning

Enligt Lars Gåre, press-talesman på Fidelia, är Fonus agerande ingen engångsföreteelse.

- Fonus vet att det är vi som skulle ha utfört transporten. De inser att de inte kommer att få några pengar från landstinget och skickar istället fakturan till de anhöriga, säger han.

Men den dödförklarande läkaren ringde ju till Fonus av misstag?

- Då borde de omedelbart ha upplyst om att det inte var deras körning. Under inga omständigheter skulle de ha skickat fakturan till dödsboet, säger Lars Gåre.

Fonus tillbakavisar anklagelserna om att detta skulle vara något som företaget satt i system. De lovar nu att betala tillbaka pengarna.

ARTIKELN HANDLAR OM