Så håller du dina nyårslöften

NYHETER

Känns nyårslöftet plötsligt helt omöjligt att hålla? Lugn, Punkt SE har experttipsen.

Maria Rankka, ansvarig för sluta röka linjen.

”Jag ska sluta röka”

Maria Rankka, ansvarig för Sluta Röka-linjen

Du slutar röka för att må bättre. Och så verkar effekten bli den motsatta. Abstinensen sätter in och kroppen slutar producera dopamin. Det är nu du måste bekämpa suget.

– Börja träna. Då tar endorfinerna över och du får en kick av det. Kom ihåg att begäret går över. Det gäller bara att hålla ut, säger Maria Rankka, ansvarig för Sluta Röka-linjen.

Snart ser du resultatet. Händer och fötter blir varmare, du får bättre kondition, mer lyster i hyn och så behöver du inte lukta askkopp ur munnen längre.

Du kan välja att sluta stegvis, om det känns lättare. Börja med att bli rökfri. Nikotinberoendet kan du fasa ut med hjälp av nikotinplåster och tuggummin.

3 snabba tips

– Håll dig borta från andra som röker ett tag. Undvik alkohol om du måste.

– Ta till knep som fungerar för dig, lukta på en askkopp när du blir röksugen, lyssna på din favoritmusik eller promenera.

– Hitta ett nytt mönster i hur en dag ser ut utan att röka. Ändra dina vanor.

Maria Nygårds, dietist.

Punkt SE

ARTIKELN HANDLAR OM