Nu smyghöjs mobilsamtalen

Mobiloperatörer inför ny dold avgift: ”Det slår väldigt hårt”

Foto: Tommy Mardell
Får dyrare räkningar En ny dold avgift smyghöjer din mobilräkning, om du inte ser upp. Halebop och Tele 2 har börjat ta betalt per minut i stället för per sekund. Pratar du 61 sekunder tvingas du betala för två hela minuter. ”Det är så dåligt. Jag har ett sånt abonnemang men hade ingen aning om den avgiften”, säger Julia Sörebäck, 15, från Sundsvall. Tova Bergman, 15, har samma abonnemang.
NYHETER

Operatörerna smyghöjer din mobilkostnad.

En ny dold avgift gör dina samtal betydligt dyrare – om du inte ser upp.

– Det slår väldigt hårt mot dig som ringer korta samtal, säger Mattias Grafström, vd på Konsumenternas Tele- och Internetbyrå.

Tele 2 och Halebop har infört en gömd kostnadsfälla – extra långa debiteringsintervaller. Den nya avgiften gör att du tvingas betala för längre tid än du faktiskt pratar i mobilen.

Tidigare hade så gott som alla mobiloperatörer sekunddebitering. Det innebär att om du pratar i mobilen under 61 sekunder så betalar du för exakt 61 sekunder.

61 sekunder blir 2 min

Nu har vissa börjat ta betalt per minut, 60-sekundersintervall. Det innebär att du tvingas betala för två minuter även om du bara pratar i 61 sekunder.

– Korta samtal blir oproportionerligt dyra, säger Peter Ekstedt på Post- och telestyrelsen.

– Det är en dold avgift. Minutpriset är lätt för konsumenten att tänka på och ta ställning till, den är vi vana vid. Debiteringsintervallen däremot är svår att överblicka. Det är inte bra. Det är viktigt att konsumenterna får upp ögonen för det här.

20 procent dyrare

Priset för ett 1,5 minuter långt samtal för Halebops kunder blir 20 procent högre med minutdebitering än med sekunddebitering, enligt Computer Swedens beräkningar.

Från februari kommer en av våra allra största operatörer, Tele 2, att införa minutdebitering för alla sina kontantkortskunder.

– Vi har 3,5 miljoner kunder i Sverige, många av dem har kontantkort. Vi gör den här förändringen för att det ska bli tydligare för våra kunder vad ett samtal kostar. För de allra flesta blir det billigare eftersom minutkostnaderna sänks. Men för dem som ringer korta samtal blir det dyrare, säger Kristina Embring Klang, presschef på Tele 2.

Jill Sjölund