Fartyg på kollisions- kurs med gasriggar

Räddningsaktion i full storm på Nordsjön

Foto: CNN/British Coast Guard
Fartyget "Vindö" drabbades av maskinhaveri och drev ännu vid midnatt i sex meter höga vågor nära flera gasriggar i Nordsjön.
NYHETER

Lastbåten drev förbi gasriggarna med bara några hundra meters marginal i natt.

Besättningen lyckades få igång motorn tillräckligt länge för att undvika en kollision.

Nu bogseras fartyget mot hamn.

Foto: ConocoPhillips
Gasplattformen "Murdoch" ägs av oljebolaget ConocoPhillips (arkivbild).

Ännu på fredag förmiddag drev lastbåten "Vindö" bland gasriggarna i södra Nordsjön.

Det var på torsdagseftermiddagen som det tyskägda lastfartyget "Vindö" drabbades av maskinhaveri mitt i gas- och oljefältet i södra Nordsjön.

Hon drev utan möjlighet at styra, i stormvindar och sex meter höga rakt mot flera gasriggar utanför brittiska kusten.

Strax före klockan 23 lyckades man ta sig förbi riggen "Murdoch", men hade då fortsatt kurs mot systerriggen, den obemannade "Caister" och drev med drygt två knop och utan möjlighet att styra.

Brittiska sjöräddningen tonade ner risken för kollision när "Murdoch" gått fri, men ville ännu vid midnatt inte blåsa faran över.

- Det finns flera riggar i området, säger Michael Mulford, talesman för RAF-basen Kinloss i Skottland.

Bilder från räddningsinsatsen visade senare att det var bara 600 meter mellan fartyget och riggen "Caister".

"Vi driver redlöst"

Besättningen lyckades få ner farten genom att släppa ankaret under kvällen. Men man fick snart order att kapa trossen eftersom ankaret hotade att slita sönder pipelines längs bottnen.

- Nu driver vi redlöst. Jag har ingen kontroll, sa befälhavaren på radion strax före klockan 23 svensk tid.

Besättningen hade då lyckats få igång motorn för en kort stund, men den överhettades snabbt och dog igen.

Enligt brittiska sjöräddningen var förhållandena mycket besvärliga med sex meter höga vågor.

- Det blåser 55 knop och är storm i området vilket gör förhållandena mycket svåra, säger Michael Mulford.

Haveriet inträffade bara 14 kilometer från den första gasriggen och både militära helikoptrar, saneringsfartyg och räddningsbåtar sattes omedelbart in.

Lastat med konstgödsel

Enligt Mulford finns nio personer i besättningen ombord på fartyget, som är på 3000 dödviktston och lastat med konstgödsel.

På gasplattformen "Murdoch" fanns ett 30-tal arbetare. Samtliga evakuerades med militära helikoptrar från flera RAF-baser under kvällen.

Enligt ägaren stoppades gasutvinningen omedelbart när larmet kom.

Lastfartyget hade kurs rakt mot gasplattformen och man befarade först att "Murdoch" skulle rammas senast vid midnatt.

Rammade fartyg i höstas

Enligt brittiska uppgifter har "Vindö" varit inblandad i en kollison med ett annat lastfartyg så sent som i september förra året.

Den gången brakade det 90 meter långa fartyget in i en annan lastbåt som förgäves försökte få kontakt med bryggan på "Vindo". Ingen människa skadades i den olyckan, som inträffade utanför brittiska sydkusten nära kanalen.

Systerriggarna "Murdoch" och och "Caister" ägs av oljebolaget Conoco Phillips och har varit i drift sedan 1993. Enligt företaget pumpar de upp cirka tio miljoner kubikmeter naturgas per dygn.

Caroline Olsson