Översvämningarna dyra för Västtrafik

Företaget får betala hundratusentals kronor i ersättning

Foto: Thomas Johansson
Rekordmånga har hört av sig om försenade och inställda resor efter översvämningarna i december.
NYHETER

Översvämningarna i december kan bli en kostsam affär för Västtrafik.

Sammanlagt handlar det om hundratusentals kronor.

Den enskilde resenären får nöja sig med en knapp hundring.

Rekordmånga personer har hört av sig till Västtrafik och bett om ersättning för inställda och försenade resor under kaoset med översvämningar.

Anmälningarna strömmar in

– Man kan få en knapp hundring i ersättning. Våra ersättningsnivåer är väldigt tydliga, det är inga svåra ärenden, säger Birgitta Toth, kundmottagare hos Västtrafik.

För Västtrafik är kaoset långt ifrån över än.

– Det kommer fortfarande in anmälningar från folk som vill ha ersättning, de har ju trettio dagar på sig att lämna in, säger Anna-Karin Odinger, chef över Västtrafiks kundtjänst.

Antalet ärenden under december 2006 kommer att sluta på närmare 8 000 och den sammanlagda kostnaden kommer bli ungefär 450 000 kronor – en tre gånger så stor utgift jämfört med en vanlig decembermånad.

Nej till taxipengar

– Just nu ligger det cirka 3 500 oregistrerade ärenden som inte är påbörjade än som är med anledning av översvämningarna, säger Birgitta Toth.

Flera personer har hört av sig och önskar nya månadskort eller ekonomisk ersättning för till exempel taxiresor och missad arbetstid – men där säger Västtrafik nej.

– Det står inskrivet i våra riktlinjer att en sån här händelse är force majeure och egentligen ingenting vi råder över, men vi har bestämt oss för att ersätta ändå, säger Birgitta Toth.

Max 300 kronor

Emma Johannisson (.se)