Punkt SE testar: köra spårvagn

75 nya förare på gång – vi hängde med på en tur

Foto: nils jakobsson/bildbyrån
Kristina Karlsson går Göteborgs Spårvägars utbildning för att bli spårvagnsförare.
NYHETER

75 nya förare ska anställas i år. Att köra spårvagn är ett av Göteborgs ”hetaste” jobb just nu.

– Många 80-talister söker sig hit, säger Hanna Fredriksson som är rekryteringssamordnare på Göteborgs Spår- vägar.

Löften om fastanställning, schysst betalt och skiftarbete lockar en hel del unga. Men vägen till ett jobb är inte spikrak – en tuff gallring väntar de sökande.

Dags för uppkörning

Kristin Karlsson, 22, är en av de som klarat sig förbi alltifrån psykologitest till teoriprov. Om en månad har hon sitt sista. Uppkörningen. Därefter väntar ”verkligheten”.

– Det är ett stort ansvar, säger hon men intygar att alla timmar i traktorn och bilen ute på landet har gjort henne till en van förare.

Punkt SE fick följa med Kristin Karlsson och testa spårvagnskörning på halt väglag.

– Det kan vara halt året runt på spåren. På vintern är det is, hösten och våren finns det löv och regn och likaså på somrarna, säger hon.

Stort behov av förare

Anledningen till att Göteborgs Spårvägar är på jakt efter många nya förare beror på olika saker.

– Dels är en ny spårvagn på väg, dels har vi utökat turerna och så går en del 40-talisterna i pension, säger Hanna Fredriksson som har hand om rekryteringen av förare.

Hon tror att yrket lockar unga framförallt för att de anställda kan planera sin ledighet när de jobbar skift.

– De får ett schema för ett år framåt, säger hon.

Spårvagnsförare – så bra är jobbet

Punkt SE:s reporter Linda Asmar testar jobbet som spårvagnsförare.

Linda Asmar (.se)