Norsk design når nya höjder

NYHETER

Nordisk design har länge kretsat kring finnar, danskar och svenskar. Nu kommer norrmännen.

Foto: Eva Schjølberg
Franz P. Schmidt är en av deltagarna i Röhsskas utställning "Norks Textiltriennal".

– Norsk design, finns det? säger inköparen på Karltex.

Liksom två andra butiker i Göteborg som specialiserat sig på nydanande mode, Bonnie & Clyde och Scout, har de varumärken från alla nordiska länder utom Norge.

Att norsk design är osynlig, och dålig på att marknadsföra sig, bekräftas av Line Ulekleiv från medlemsorganisationen Norske Kunst håndverkere och som i morgon inviger utställningen ”Norsk Textiltriennal” på Röhsska museet.

– Men det håller på att förändras.

En ung generation med helt nya metoder att synliggöra sig själva är på väg fram, säger hon.

En av de mest uppmärksammade just nu är Franz P. Schmidt. Han mottog Årets Konsthantverkspris 2006 för sina ”T-shirts for Monkeybiz” som tillverkas av kvinnor

i Kapstadens kåkstäder och delvis är ett biståndsprojekt.

– Att den typ av tankegång belönas beskriver situationen i Norge. I dag överskrider designerns intressen material

och funktion, säger Line Ulekleiv.

Värden som etik, känslor och nostalgi spelar allt större roll. En tendens är mode

inspirerat av dröm, saga och natur.

– Utställningen visar ett brett register av idéer som florerar inom all textildesign i Norge, säger Line Ulekleiv.

Louise Jacobson (.se)