”Vi ska bli bäst på det folk snackar om ute på stan”

NYHETER

Aftonbladets lokalsatsning började med storstäderna Stockholm, Malmö och Göteborg. När man nu tar nästa steg håller Sofia Olsson Olsén i det redaktionella rodret.

Sofia Olsson Olsén.

– Jag har varit utgivare på bland annat Dala-Demokraten och Norra Västerbotten. Det känns enormt spännande att lämna trycksvärtan bakom sig, säger hon.

Hon tror att hennes erfarenhet i lokalpressen kommer att falla väl ut.

– Nu kommer vi dessutom att driva upp pulsen på de lokala nyheterna vilket är en stor utmaning.

Ett klick räcker

När du surfar in på Aftonbladet kollas datorns ip-nummer och på startsidan skapas ett utrymme med nyheter från din lokala sajt.

Därifrån kommer man direkt in på lokalsajten. Vill man ändra ort behövs bara ett enda klick.

– På Klipptoppen kan läsarna se stans bästa och roligaste videoklipp, säger Sofia Olsson Olsén.

Och på Klicktoppen kan man rösta på de snyggaste och populäraste politikerna och lokalkändisarna.

– Du kan också se bloggarna, var de bor och vilka diskussioner som är mest populära.

Ökat lokalt fokus blir det också på Sportbladet nyheter.

Varje stad kommer att få en ansvarig redaktör samt ett antal lokala frilansreportrar och fotografer. Läsarnas medverkan kommer också att vara mycket viktig.

Hur skiljer ni er från den övriga lokapressen?

– Vi kommer inte att konkurrera med lokaltidningarna när det gäller mängden artiklar. Men vi kommer att vara med på de stora händelserna och definitivt vara bäst på det som det snackas om ute på stan, säger hon.

Tobias Rydin