Äntligen – hojen som växlar själv

Nu är cykeln med automatlåda här

NYHETER

SKEPPSHULT

Gliiider fram med mallig benföring och näsan i vädret.

Lätt hänt när man provar världens första cykel med ­automatlåda.

Åtta växlar som sköter sig helt själva.

Foto: Kai Rehn
Tjoho Aftonbladets Ebba von Essen har testat världens första cykel med automatlåda.

Har trampat många tunga tröskverk genom åren. Piggnade till ett tag när de första växlade exemplaren kom. Men surnade ihop igen – när maskineriet började krångla. Ja, ni vet. Det hugger och hackar. Blir tungt när det ska vara lätt. Och tvärtom.

27 handmanövrerade växlar och en sadel vass som ett rakblad. Nej, tack.

Strategiska finesser

När kommer den människovänliga cykeln? Har man undrat. Hojen som bara gliiider fram, som tänker själv både uppför och nedför.

Nu är den född. I veckan presenteras underverket på Älvsjömässan i Stockholm. Men Aftonbladet har redan testat.

Finesserna finns insmugna på strategiska platser: i framhjulet en navgenerator och växelmekanismen, i bakhjulet de åtta växlarna, i kedjeskyddet en inkapslad styrenhet.

Sitter mjukt

Sitter upp på den mjuka gel­sadeln, loggar ur alla frustrerade tankar på hur jag ska få in rätt växel – och gliiider iväg. Uppför eller nedför, behöver inte fundera, känns bekvämt hela tiden. Växlingen bara händer.

Herregud, varför har ingen kommit på det här tidigare?

– Utveckling tar tid, så enkelt är det. Men nu tycker vi nog att vi gått i mål med en kanongrej, säger Kjell Sture, 54, vd på Skeppshult i Småland.

Automathojen kostar cirka 10 000.

Så pysslar du om din cykel

Ebba von Essen ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM