Många resande på både bro och färja

Fler åker över sundet: Hela regionen går bra

Foto: Krister Hansson/Scanpix
Bron är populärare än väntat...men många väljer fortfarande att ta Danmarksfärja.
NYHETER

Många trodde att Öresundsbron skulle innebära slutet för turandet över Sundet.

Men utvecklingen blev en annan. Helsingborg står sig fortfarande i kampen om Danmarksresenärerna.

Färjeförbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör skulle bli den stora förloraren av Öresundsbron. Det trodde många när den stod klar 2000.

Men resandet i den norra delen av sundet har överträffat förväntningarna. Samtidigt går Öresundsbron bättre än väntat.

Förklaringen?

– Hela regionen går bra och integrationen mellan Danmark och Sverige gynnar även färjorna, säger Karsten Längerich, strateg på Öresundsbrokonsortiet.

– Vi räknade med att tappa 30 procent av resandet, men när vi tittar på siffrorna i dag har vi bara förlorat 25 procent, säger Henrik Rørbæk, vd på Scandlines i Helsingborg.

Färjan poppis bland lastbilar

HH-förbindelsen är fortfarande populär bland lastbilschaufförerna.

40 procent av den totala lastbilstrafiken går i norr och hela tre av fyra väljer färjan när de ska leverera gods utanför Öresundsregionen.

– Men trafiken över bron växer klart mer, både när det handlar om lastbilar och personbilar, säger Karsten Längerich.

I går presenterade Öresundsbrokonsortiet årsstatistiken för 2006 och resandet över bron fortsätter att öka.

Utvecklingen är så positiv att ledningen nu räknar med att mångmiljardinvesteringen ska vara färdigbetald två år tidigare än kalkylerat – redan 2033.

Färjetrafiken

Öresundsbron

Daniel Persson