Så skyddar du dig mot bedragarna

”Bestrid alltid avtal du inte har ingått”

NYHETER

Försök att aldrig svara ja på frågor om ditt namn eller vem du är när en försäljare ringer. Bedragarna kan använda det mot dig.

Det säger Mattias Grundström, jurist vid Konsumentverket.

Om en försäljare uppger ditt namn över telefon och därefter frågar om det är korrekt bör du svara med en motfråga.

– Säg hurså istället för att svara ja, tipsar Mattias Grundström. Det försvårar för bedragarna.

Om du trots allt skulle få hem en vara som du inte har beställt bör du direkt skicka tillbaka varan med ett skriftligt meddelande om att du inte har ingått något avtal med företaget.

– Se till att alltid ha skriftliga kopior som du kan plocka fram.

Alltid ångerrätt

Om bedragarna står på sig kan man som konsument alltid åberopa den lagstadgade ångerrätt som gäller för varor som har beställts på distans.

– Du har allltid rätt att ångra dig inom två veckor efter att en vara har levererats.

Risken finns att företaget fortsätter att driva ärendet till inkasso, men så länge man fortsätter att bestrida saken är det enligt Mattias Grundström mycket liten risk att det går vidare till Kronofogdemyndigheten.

Om man misstänker att skojarna använder sig av fejkade inspelningar bör man direkt vända sig till Konsumentverket.

– Det är vikigt att så många fall som möligt granskas och polisanmäls, säger Mattias Grundström.

Erik Wiman

ARTIKELN HANDLAR OM