Satte in halv miljon på fel konto - förlorade allt

Tryckte en siffra fel när pengarna skulle föras över på nätet – får ”skylla sig själv”

Foto: Scanpix
Kritisk Det norska konsumentrådets direktör Erik Lund-Isaksen är kritisk till att Grete Fossbakk får bära ansvaret för de försvunna pengarna själv.
NYHETER

Norska Grete Fossbakk, som av misstag tryckte en siffra fel när hon skulle föra över en halv miljon kronor till sin dotter via sin nätbank, blir av med nästan alla pengarna.

Halvmiljonen ramlade nämligen in hos en notorisk spelare, som kvickt spelade bort merparten av pengarna.

Och hos banken fick Grete kalla handen.

Det är rena mardrömshistorien som Grete Fossbakk råkat ut för. Hon skulle låna ut en större summa pengar, en halv miljon norska kronor, till sin dotter och skulle föra över pengarna via sin nätbank på Sparebank1 Nord-Norge. Men istället för att trycka in kontonumret xxxx xx 55022 råkade hon trycka xxxx x5 5502 och därmed ramlade pengarna in inte bara på fel konto utan dessutom i fel bank, Den Norske Bank.

Hamnade hos spelare

Helt fel, visade det sig senare, för pengarna råkade hamna hos en 42-årig notorisk spelare.

Olyckligtvis tog det ett tiotal dagar innan Grete Fossbakk upptäckte sitt misstag, och när polisen knackade på hemma hos 42-åringen var det försent. Han hade satt sprätt på 400 000 kronor och hade bara 100 000 kvar hemma.

Han har nu dömts att betala tillbaka pengarna, men chansen att han någonsin kommer att kunna göra det bedöms som utsiktslös.

Eftersom det tog tid innan Grete Fossbakk upptäckte sitt fel har Sparebank1 Nord-Norge frånhänt sig allt ansvar. Och i ett beslut i den norska Bankklagenemnda i dag går man på bankens linje.

Hon får själv bära hela förlusten.

Banken vill inte ta ansvar

Anders Hjort, chef på Sparebank1 Nord-Norge säger till VG Nett att hon haft ”otur”, men anser inte att banken har något ansvar.

– Våra kunder måste först skriva in det avsedda kontonumret och sedan godkänna det två gånger. Det betyder att fel nummer står två gånger på skärmen innan betalningen går igenom, och kunden måste godkänna detta.

Inte heller Den Norske Bank vill ta något ansvar:

– Det var inte vår internetbank som stod för felet. Vi hade ingen grund att neka honom (42-åringen) att använda pengarna, säger informationschef Eivind Grønstad till VG Nett.

Det norska Konsumentrådets direktör Erik Lund-Isaksen är upprörd över historien:

– Det är möjligt att avgörandet är riktigt i juridisk mening. Men det är helt orimligt, säger han till VG Nett.