Svagt intresse för nya mobilbiljetter

Endast 0,1 procent valde att betala via SMS under första dagen: ”Vi är nöjda”

Foto: JÖRGEN APPELGREN
Sonia Sanazah, 45, stationsvärd vid T-centralen tycker att förändringen är positiv. ”Det underlättar för många att de nu slipper köa.”
NYHETER

Ny vecka och dyrare biljett-priser hos SL.

I går var det även premiär för mobilbiljetterna.

Varje dag säljer SL 2,4 miljoner resor.

Av dem var det bara 2 500 biljetter som i går köptes via mobiltelefon.

Trots det ser SL positivt på den nya tjänsten.

– Vi är nöjda med utvecklingen och har fått ett positivt gehör. Men det här är fortfarande ett alternativ och vi är bara i början av projektet än så länge, säger Jarl Klang, försäljningschef vid SL.

Syftet med höjningen av biljettpriset och förändringarna är framför allt att resenärer ska förstå att det lönar sig att köpa förköpsbiljetter.

– Det blir mindre köer och det innebär sedan i sin tur att SL kommer att hålla sina tider bättre, säger Klang.

Spärrvakterna positiva

SL:s spärrvakter tycker också att förändringen är positiv.

– Jag tycker att det underlättar för många att de slipper köa, säger Sonia Sanazah, stationsvärd vid T-centralen.

Och att peka ut var det finns billigare biljetterna är helt okej för företagets ledning.

– Det vill vi att de ska göra. Vi vill att det ska flyta på smidigare och då ligger det i sakens natur att göra det, säger Jarl Klang, försäljningschef vid SL.

Plus och minus

Fakta: Betala med sms

Anders Wallin (.se)