”Det är oerhört beklagligt”

H&M sörjer sin förra underklädesmodell Anna Nicole Smith

NYHETER

Anna Nicole Smith skapade rubriker som en svensk trafikfara.

På H&M ser man med glädje tillbaka på den omtalade underklädeskampanjen.

– Det var en rolig kampanj, säger Margareta van den Bosch, H&M:s chefsdesigner.

Foto: bibbi johansson
trafikfaran 1993 prydde Anna Nicole Smith svenska reklampelare.

I dag beklagar det svenska klädföretaget Anna Nicole Smiths tragiska bortgång.

– Det är naturligtvis oerhört beklagligt, säger Jenni Tapper-Hoël på H&M:s pressavdelning.

1992 tog Nicole Smiths karriär rejäl fart när hon utsågs till årets playmate av Playboy.

När hon ett år senare tapetserade hela Sverige i svart torselette som H&M:s nya underklädesmodell var hon redan en världskändis.

Stora rubriker

Kampanjen skapade stora rubriker och många talade om Nicole Smith som en trafikfara. På H&M minns man tiden kring jul 1993 med glädje.

– Det var en rolig kampanj, det blev väldigt bra, säger Margareta van den Bosch, som redan då var företagets chefsdesigner till aftonbladet.se.

– Det var mycket positiva reaktioner också. Det var roligt att vi tog fram henne. Vi såg henne som en pinuppa på något vis. Sedan finns det människor som alltid reagerar negativt på underkläder.

– Det är tråkigt att hon har dött.

Väldigt betydelsefull

Hur mycket kampanjen innebar rent ekonomiskt för företaget är det i dag ingen som vill uttala sig om. Men att Anna Nicole Smith betydde mycket för H&M, inte minst i rollen som en mer mullig modell, råder ingen tvekan om.

– Det året som hon medverkade i vår kampanj var hon naturligtvis väldigt betydelsefull. Det faktum att det då var ganska nytt med underklädeskampanjer kring jul, att det var ett känt ansikte och att affischen var på många platser skapade mycket uppmärksamhet, säger Jenni Tapper-Hoël.

Läs mer

Johanna Melén

ARTIKELN HANDLAR OM