Så blir du blåst på bärsen

Aftonbladet avslöjar fusket med starkölen

1 av 3 | Foto: CHRISTER PÖHNER
"NÅGOT FUFFENS" - Det är något fuffens med det här, säger Peter Bronsman, vd för Kopparbergs bryggerier, vars öl skiljer mest i angiven och faktisk alkoholhalt.
NYHETER

Bryggerierna bluffar med starkölen.

Den innehåller ibland flera procentenheter mindre alkohol än vad som står på etiketten.

Aftonbladet kan i dag avslöja fusket. Märke för märke.

Ett 20-tal starköl i Systembolagets sortiment har testats av två olika svenska bryggerier. Aftonbladet har som enda tidning fått ta del av resultaten.

De visar att konsumenterna betalar för alkohol som inte finns.

Flera kända ölmärken har betydligt lägre alkoholhalt än vad som står angett på flaskorna och burkarna, avslöjar tidningen Quo Vadis.

Största fuskaren enligt testet är Kopparbergs bryggeri och deras Special Brew Super x-strong. Den 10-procentiga starkölen innehåller bara omkring 7,6 procent alkohol.

Ölet Björne Bryg underkändes vid nästan alla testtillfällen.

En halv procent ok

Resultaten har fått Systembolaget att omedelbart påbörja en egen alkoholmätning.

- Om det är en felaktig varudeklaration måste det åtgärdas. Vi utgår från att de produkter vi säljer håller den kvalité de ska hålla, säger Systembolagets vd Anitra Steen.

Systembolaget utför varje år egna analyser för att kontrollera att bryggerierna inte lurar kunderna.

Alkoholstyrkan kan - och får - skilja sig något från den utlovade procenten på etiketten. Ett öl med en alkoholhalt på omkring 5,5 procent får ha en felmarginal på plus minus 0,5 procent.

Men flera av ölsorterna i undersökningarna visar på större skillnader.

Om detta stämmer blir ju konsumenterna lurade.

- Jag kan inte kommentera de enskilda resultaten eller bedöma metoderna de har använt. Man måste ju vara medveten om att konkurrensen är hård och att bryggerierna tittar på varandras produkter. Vårt laboratorium har inte uppfattat sådana här stora differenser, säger Anit-ra Steen.

Lönsamt att fuska

Skatten på öl baseras på alkoholhalten. Bryggerierna kan tjäna hundratusentals kronor på att ange lägre alkoholhalter till skattemyndigheterna - men skriva en helt annan procent på etiketten.

- Det är något fuffens med det här. Vi deklarerar efter våra egna testresultat och de håller sig inom de tillåtna gränserna. Om deras resultat skulle stämma så hade inte Systembolaget velat sälja våra produkter, säger Peter Bronsman, vd på Kopparbergs bryggeri.

Bryggerierna har angett vilka mätmetoder de använt. Kopparbergs alkoholhalt skiljer sig med flera procent.

- Då har det förmodligen blivit fel öl i fel burk. Allting kan ju hända och öl är levande, det är omöjligt att träffa exakt. Vi tappar 200 miljoner burkar per år, de har bara testat ett par stycken av dem.

Så era kunder kan vara lugna?

- Absolut. Det här är bara ett påhopp för att det går bra för Kopparbergs, säger Peter Bronsman.

Så här gjordes mätningarna

Fatima Johansson

ARTIKELN HANDLAR OM