Dyrare glass i sommar

Höjning på mellan 10 och 20 procent

NYHETER

Glasspinnen blir i snitt en krona dyrare i sommar.

Höjda priser på grädde och mjölk driver upp priserna med 10–20 procent.

Blir dyrare I sommar blir glassen dyrare.

Prisökningarna beror främst på kraftigt ökad efterfrågan på mejeri- och spannmålsprodukter från Asien, som drivit upp världsmarknadspriserna.

Priset på ett glasspaket stiger med i snitt 15 procent och styckepriset på en glasspinne väntas bli 10 procent högre.

– När vi i glassbranschen nu ska köpa grädde tvingas vi betala nästan lika mycket som konsumenterna får betala. Det handlar om en prisökning med 95 procent för oss i glassbranschen, säger Rolf Frid, vd på Sia Glass till TT.

Måste höja

– Vi räknar med att vi måste höja våra priser med 10–20 procent i år.

Det betyder att priset på en liten glasspinne nu stiger med en femtioöring till 9 kronor och med en krona för de dyrare pinnglassarna. Priset på en halv liter vaniljglass stiger med i snitt 1:50 kronor till 13:50 kronor, enligt Sia Glass.

Förra årets glassförsäljning i dagligvaruhandeln innebar något lägre volymer och värdet på försäljningen var i princip oförändrat eller 2,1 miljarder kronor, enligt preliminära siffror från branschföreningen Glassföreningen.

Vinsten regnade bort

Trenden att fler konsumenter valde de dyrare glassorterna räddade i någon mån lönsamheten.

Efter en mycket varm vår som drev upp glassförsäljningen kraftigt slog lågtrycken till under sommaren och sänkte glassförsäljningen.

Det slog hårt mot pinnglassförsäljningen medan försäljningen av hushållsglass inte påverkades lika mycket.

– Vi är ju mycket väderberoende, men vi lyckades trots den regniga sommaren ändå redovisa en helårsvinst på 23000 kronor och det tror jag är ett hyggligt resultat för glassbranschen, säger Rolf Frid.

Sia Glass resultat får betraktas som ytterst blygsamt sett till omsättningen på 230 miljoner kronor.

FAKTA

Glassmarknaden

GB Glace ägs av den internationella livsmedelskedjan Unilever. GB, en gång svenskt och med rötter i Flen, har 70 procent av glasspinneförsäljningen och drygt hälften av glassförsäljningen totalt i Sverige.

På andra plats kommer Diplom-Is med 14 procent, följt av Sia Glass och Hemglass med båda runt 12 procent av glassförsäljningen.

Under 2006 ökade försäljningen rejält till 12,9 liter per person och det var ett rejält lyft jämfört med 2005 och 2004 då försäljningen landade på drygt 11 liter per person. Siffrorna för 2007 är ännu inte klara.

Källa: Glassföreningen (TT)

CG Ström/TT