Stora problem med Telias e-postservrar

En kraschad server ställer återigen till det för företagets kunder

NYHETER

Nu är det dags igen.

På torsdagen drabbades Telias e-postkunder återigen av problem.

– En server har kraschat och cirka 200 000 mejlkonton berörs, säger företagets presschef Jan Sjöberg till aftonbladet.se

Kraschade servar, tekniska problem och frustrerade kunder. Felen på Telia verkar aldrig bli lösta.

På torsdagen drabbades återigen tiotusentals kunder till företaget av problem och kunde varken skicka eller ta emot e-post.

– Vi upptäckte problemet vid elvatiden och har jobbat febrilt hela dagen för att lösa det, säger Sjöberg.

Strax efter 15-tiden var problemet löst, meddelade Sjöberg.

Serverkraschen var inte det första problemet som drabbade Telia. De senaste två månader har felen på företagets e-postservrar haglat tätt.

Senast i måndags drabbades man av ett tekniskt problem och tusentals kunde inte skicka eller ta emot e-post.

– Det är givetvis oerhört beklagligt, men vi gör allt vi kan för att få det att fungera, säger Sjöberg.

Hur tror du det här påverkar ert förtroende bland kunderna?

– Naturligtvis inser jag att det här kan rubba vårt förtroende, men när vi hade en störning senast löste vi det ganska snabbt.

Bör inte en av Sveriges största e-postleverantörer ha bättre säkerhet för sina kunder?

– Våra kunder ska kunna räkna med att vi har en fullgod säkerhet. Jag tycker att vi haft och har det.

Vid en serverkrasch under nyårshelgen stoppades cirka 1 800 000 mejl från att nå sina mottagare och över två veckors mejl försvann spårlöst.

Något sådant riskerar inte att hända nu, försäkrar Sjöberg.

– Denna gång ska backupservrarna fungera. Sedan kraschen under nyårshelgen har vi gjort en ordentlig genomlysning för att rätta till fel i verksamheten, säger han.

Men det är väl uppenbart att den genomlysningen inte fungerat?

– Det här är ett långsiktigt arbete som vi arbetar med kontinuerligt.

ARTIKELN HANDLAR OM